Stále ještě se nepodařily vyřešit drahé potraviny v tuzemských obchodních řetězcích, které už zaměstnávají kdekoho, protože některé jejich ceny jsou skutečně nehorázné, zejména v porovnání s okolními zeměmi, a už tu máme podobná zjištění z dalších segmentů trhu. Zdá se, že z Česka si velké evropské značky udělaly testovací laboratoř toho, jaké ceny zákazníci ještě vydrží. Je to přitom s podivem, protože místní kupní síla není kdovíjaká.
Nesmysl za pohovku
Aktuálně se hodně řeší cenová politika obchodního řetězce Ikea. Ten měli Češi ve zvyku vnímat jako cenově výhodný, což ještě před pár lety zřejmě i platilo. Některé věci se daly nejvýhodněji pořídit právě tam. Jenže to skončilo. Kromě toho, že měl tento nábytkářský gigant velké problémy s dodávkami zboží, které z velké části vůbec nebylo na skladě, také velmi rychle navyšoval ceny.
Ačkoliv Ikea avizovala, že zvyšuje ceny prakticky na všech trzích, ukázalo se, že Češi dopadli zřejmě nejhůře ze všech, tedy pokud vezmeme v potaz evropské země. Na Twitteru se teď někteří lidé pozastavili třeba nad cenou oblíbené pohovky Landskrona. Ta ve verzi pro tři osoby stojí v České republice 27 490 korun.
To pochopitelně můžeme považovat za málo nebo hodně, pokud to nezasadíme do kontextu. Není přitom potřeba hledět hned ke konkurenci. Existence internetových obchodů totiž dává možnost podívat se, kolik si Ikea účtuje za stejnou pohovku v jiných zemích.
Dovolují si hodně
Nabízí se obligátní Polsko, a skutečně, máme štěstí. Tam bychom pohovku pořídili o více než deset tisíc levněji, a to za necelých 17 tisíc korun. To už je pořádný rozdíl, že? Možná si řeknete, že tamní trh je specifický a levnější je tam vše. Jenže jen o málo dražší je pohovka ve Švédsku, kde je kupní síla obyvatelstva mnohonásobně vyšší. Tam byste za tento kus nábytku zaplatili necelých 18 tisíc korun. Dokonce i v sousedním Německu je pohovka levnější. Stála by tam něco přes 23 tisíc korun.
“Tohle není žádné překvápko. Dost lidí v pohraničí, si vybere nábytek v Ostravě v Ikei a poté to koupí v PL přes internet. Nechají si to dovézt do nejbližšího výdejního místa (neplést s prodejnou IKEA) a jsou spokojení. Takto to funguje i s jídlem, materiálem na stavbu,” uvedl k tomu v komentářích Janek Jeník.
Podle dalších diskutujících využívá Ikea v tuzemsku sílu své značky. Lidé ji zde z nějakého důvodu považují za prodejce kvalitního nábytku, kterým ve skutečnosti není. Jinde jsou si toho dobře vědomi, ale Češi jsou za nepříliš kvalitní kousky platit přemrštěné ceny. Ikea tu tak může kasírovat naprosto přemrštěné marže.
Foto: Shutterstock
Pracuji ve firmě, která pro Ikeu obstarává určité služby. Nábytek je velmi nekvalitní, 99% je vyrobeno v Polsku, Rumunsku, Litvě a Číně. Poměrně velká část nábytku už ani není z dřevotřísky, používají papír, mdf, u některých skříní např. jsou duté stěny kryté tenkou mdfkou a jen v místě, kde jsou čepy pro police, tak je tenká lišta, aby to v tom drželo. Cenová politika Ikea je poměrně známá, ty samé věci stojí v cizině o 30-70% méně než v ČR. Zaměstnanci Ikea mají slevu 15% a přesto pokud něco chtějí, tak jezdí do Polska, kde to mají supervýhodné, protože zaměstnanecká sleva jim platí i tam 🙂 . Na druhou stranu je fakt, že Češi nakupují v Ikea minimálně, v průměru 7 z 10 objednávek na dopravu je na cizí jména, v drtivé většině ukrajinská, nebo na firmy.
A máte nějaké vysvětlení, proč by to samé zboží by u nás mělo být o tolik dražší než v ostatních zemích? Zdá se mi, že už ve všech cizích firmách vědí, že jsme “specifický” trh a že se tu zákazník dá a nechá hezky podojit..