Tesla byla vždy prezentována jako etalon kvality a futurismu auto-moto průmyslu. Inteligentní systémy, kontroverzní tvary, hi-tech baterie, eko motorizace a kvalitní zpracování. Tím vším se automobilka Tesla chlubí. Bohužel se stále častěji ukazuje, že není všechno zlato co se třpytí.
Elektromobilita klíčem k zelené budoucnosti?
Dlouho dobu nám bylo do hlav vtloukáno ze všech stran, že plně elektrická auta znamenají jasnou zelenou budoucnost. Dnes ale pozorujeme, že tento výrok je spíše úsměvný. Spalovacím motorům ani zdaleka neodzvonilo, pořizovací cena nedovolí cca 90 % evropské populace si pořídit velmi drahý elektromobil a navíc životnost takto drahých strojů je více než diskutabilní.
Můžeme se samozřejmě ohánět argumentem, že jde o vozidla s žádnou (případně minimální) emisní stopou. To je samozřejmě pravda. Ale pokud vezme v potaz životnost samotného vozidla, jeho baterie a následnou likvidaci, pořád to vypadá že Octavia v TDI s DPF systémem prostě vede. K čemu je vlastně vozidlo, které se musí po 8 letech provozu poroučet na vrakoviště, protože výměna baterie stojí víc než celé auto? Ekologie v praxi, že?
EU nemá pro elektromobilitu jednotný plán
I přes veliký boom elektromobility je stále jasné, že vzhledem ke krátké době provozu elektromobilů na komunikacích, nejsou všechna relevantní data k dispozici. Neví se tedy kolik ujedou průměrně kilometrů a kolik toho baterie snese a jaký dopad na životní prostředí budou mít následné likvidace těchto vozidel. Čím nižší bude životnost baterií, tím více ztrácí vozidlo ekologický smysl.
Proto EU momentálně nemá ucelený plán pro rozšiřování elektro aut, ale nechává řešení na úrovni jednotlivých států. Což je na tuto instituci dost benevolentní rozhodnutí. Mnoho států západní Evropy ale začíná elektrická a hybridní vozidla stále více zapojovat do státního autoparku všech složek. I možná proto jsou kousek od Paříže stovky kusů tříletých elektromobilů nejmenované značky, která nikdo nechce ani zadarmo. Kdo by také chtěl služební Renault Zoe s mrtvou baterií.
Záruka na Tesla baterii je 8 let
Tesla momentálně dává záruku na baterii 8 let, nebo 240.000 kilometrů. Podle toho co nastane dříve. V nezávislých testech ojetého, 8 let starého vozidla TESLA MODEL 3 s nájezdem cca 160.000 kilometrů, to zatím vypadá, že baterie spíše vydrží jen maximální záruční dobu než 240.000 kilometrů.
Po 8 letech totiž začíná haprovat samotná kapacita baterie. Při nabíjení se zastaví na kapacitě dojezdu cca 80 km a pak se zastaví. Což z cesty Praha-Brno dělá nemyslitelnou záležitost. Test neuvádí zda se jedná o vadnou baterii, nebo softwarový problém vozidla, nicméně se dá očekávat nutnost výměny celého kompletu. Ta ale stojí téměř stejně, jako je pořizovací cena ojetiny.
Z toho plyne v podstatě jediné. Tesla z bazaru, která nedisponuje zárukou je velmi, velmi rizikový kup. I přes výhodnou cenu se bude jednat o časovanou bombu, která může kdykoliv vybuchnout. Pak už bude dávat bohužel ekonomický smysl odvoz vozidla na vrakoviště.
P.S. Autor článku nemá v úmyslu zbytečně hanit elektrická vozidla, jen se snaží poukázat na často přehlíženou problematiku těchto vozidel. Elektromobilita není a blízké době nebude ekonomicky dostupná pro dostatečný počet obyvatel, aby to mělo skutečně výrazné dopady na zlepšení životního prostředí.
Foto: Shutterstock, zdroj: Science, evconnect, MYEV
O to bruselským byrokratickým šmejdům jde aby individuální mobilita, tedy vlastnit osobní dopravní prostředek, se stal jen výsadou boháčů a ti chudší ze silnic a dálnic vypadli, nikam nejezdili a nevytahovali paty z domu, maximálně jen jezdili veřejnou dopravou makat do montovny a po šichtě alou zpět domů. Proto taky Brusel chce i zakázat spalovací motory aby plebs neměl žádnou možnost jezdit osobními auty. Ekologie je jen krycí mlha chystaného omezování práv lidí, práva vlastnit automobil a cestovat.
Životnost baterií je obecně známá věc. V autech jsou v podstatě ty samé baterie jako v telefonu, aku šroubováku, sekačce apod. Těch 8 let zhruba odpovídá, maximum bych viděl někde okolo 10 let. To samé platí pro baterie v domácích fv systémech. To je mimochodem stejný nesmysl jako elektroauto. Vy si pořídíte solární elektrárnu za půl mega, z toho polovinu dostanete sice dotaci, ale každých 10 let budete muset za stovky tisíc koupit nový střídač a baterii, na což vám už ale nikdo žádnou dotaci nedá, takže ve finále za 30 let životnosti panelů zaplatíte za servis a nd víc než ušetříte na elektřině ze sítě. S auty je to stejné, v zahraničí dostanete masivní dotaci, koupíte si elektromobil a za 8 let si musíte koupit novou baterii, na kterou vám ale už nikdo žádnou dotaci nedá. Ten systém je jasný, oni chtějí snížit počty aut mezi lidmi, protože elitám vadí, že musí stát v kolonách na přeplněných silnicích jako my, obyčejné lopaty. Nic jiného v tom není. 10% nejbohatších bude jezdit auty, zbytek sockou. Mě už se to netýká, je mi 45 let a těch 30 let, než mi doktor sebere řidičák doklepu se svým 15 let starým benzínovým autem, které nemám jakožto automechanik nejmenší problém udržet těch dalších 30 let v provozu, ale dnešní mládež dopadne tragicky. To co je čeká, to je horší než byli komouši. Na druhou stranu lze předpokládat, že k žádnému zákazu spalovacích motorů v tomto století nedojde, EU to bude muset přehodnotit, protože taková blbost je zcela nerealizovatelná, navíc část lidí si individuální mobilitu dobrovolně vzít nenechá.
Ekektro mobilita je absolutní píčovina!!!!!!!!!!!!