Úspěch každé společnosti závisí na různých faktorech. Mezi nimi je i tým vedený zkušeným vedoucím. Pro každého manažera organizace nebo projektu je nezbytnou dovedností řízení týmu. Budete muset posílit tým, inspirovat ho, ukázat efektivní vedení a v případě potřeby zvládat konflikty a další věci s tím související. Potenciál všech zaměstnanců poroste, pokud bude týmové řízení efektivní. I když je řízení lidí někdy obtížné, časem se tento úkol stává snazším.
Průzkumy ukázaly, že více než 60 % zaměstnanců v práci vyhoří. Jedním z faktorů, které k tomu přispívají, je kvalita řízení týmu.
Co je to řízení týmu?
Řízení projektového týmu se běžně označuje jako schopnost manažera koordinovat všechny činnosti zaměstnanců, kteří provádějí nějakou činnost za účelem dosažení stanoveného cíle. Zahrnuje také firemní komunikaci, zadávání úkolů a hodnocení práce jednotlivých zaměstnanců. Kromě toho jde také o schopnost odhalit problém, vyřešit konfliktní situaci přímo ve skupině a pozitivně ovlivnit její práci.
Bez nadsázky lze říci, že svou roli hraje i vedení týmu. Bez promyšleného a systematického vedení jsou takové projekty ztraceny.
Proč se musíte věnovat řízení týmu?
Existuje jeden aspekt, který si musí zkušený i začínající vedoucí uvědomit. Každý tým je motorem projektu. A účastníci musí splnit všechny úkoly podle plánu, který si sestavili. Zní to samozřejmě správně, ale ve skutečnosti to vyžaduje velké úsilí. Cíl řízení týmu je jasný – realizovat projekt. Existují však i další výhody.
Pokud je projekt správně řízen, zaměstnanec je motivován. Zde je důležité vyvážit pracovní zátěž, vytvořit přijatelné termíny a udržovat a případně odstraňovat překážky.
Veškerá týmová práce bude také záviset na společných odborných znalostech všech členů týmu.
Neméně důležitá bude i morálka všech zaměstnanců. Šťastné týmy je mnohdy snazší udržet. Snížení fluktuace zaměstnanců pomáhá šetřit peníze.
Pokud je jakýkoliv tým správně veden, vytváří se pevný základ firmy. Motivovaní zaměstnanci jsou schopni dosáhnout požadovaných cílů.
Týmy, které spolupracují. se vždy vedou snadno. Proto je důležité podporovat interakci, která je pomůže stmelit.
Jaké existují styly vedení
Styl řízení projektového týmu se běžně označuje jako určitý vzorec interakce s každým ze zaměstnanců, který může definovat vedoucího.
I v případech, kdy manažeři nepřemýšlejí o tom, ke kterému z existujících stylů lze přiřadit jejich model vedení, mají stále určitý rámec chování.
Každý ze stávajících modelů má své výhody i nevýhody. Hlavní je schopnost přizpůsobit styl zaměstnancům a situaci. Existuje několik klasifikací stylů vedení týmu. Vše záleží na kritériu, které se bere za základ.
Vedení
Tuto metodu lze označit za nejoblíbenější a je založena na rozdělení úkolů. Hlavním úkolem manažera bude sdělit podřízeným, co mají dělat a jak a kdy to mají dělat. V takovém případě už nenajdete žádný prostor pro nápady, inspiraci nebo tvůrčí proces. Pro práci s dodavateli nebo externími pracovníky je však tento typ vhodný.
Tato metoda jistě přinese požadované výsledky. Současně však moderní manažer nemusí mít na vše potřebný čas. Z tohoto důvodu je často nutné delegovat práci na jiné. Je snadné odhadnout, že tento styl pravděpodobně nevytvoří firemní kulturu.
Mentoring
Tento model vedení týmu se týká spolupráce se všemi zúčastněnými a snaze pomoci jim ve všech činnostech. Tento styl je vhodný, pokud potřebujete své zaměstnance motivovat a inspirovat. Je to také správné řešení pro budování práce s novou značkou. Podmínkou je nejen přimět designéry a vývojáře k dobré spolupráci, ale také je motivovat k dosažení ještě lepších výsledků.
Podpora
Tento styl předpokládá méně pokynů. Zároveň má ale tým pravidelnou podporu. Vedoucí, který se rozhodl zvolit tento model, by měl před konkrétním rozhodnutím nejen vyslechnout, ale také „vstřebat“ všechny existující nápady týmu. V takovém případě mohou všichni členové svobodně nabízet své nápady a nebojí se diskuse.
Tento styl je vhodný pro týmy s velkým počtem vedoucích pracovníků, manažerů a vedoucích oddělení.
Delegování
Jedná se o styl, ve kterém má vedení minimum úkolů a podpory. Je to správné řešení, pokud manažer zaměstnancům důvěřuje a má ke všem důvěru.
Je však důležité si uvědomit, že tento styl řízení týmu nemusí vždy přinést požadované výsledky. V případě potřeby je však možné přejít na model, kde bude probíhat úzká interakce s kolegy.
Tento model je vhodnější, pokud tým zahrnuje nejen vrcholové vedení, ale také náměstky a vedoucí oddělení.
Jaké jsou strategie řízení
Existují různé strategie vedení týmu. Doporučujeme zjistit, které z nich jsou úspěšné.
Vnitřní rovnováha
Mnoho moderních společností chce celý proces náboru zefektivnit, protože výběr nejkvalifikovanějších lidí má vliv na úspěch konkrétního projektu. Při výběru členů týmu je důležité se předem ujistit, že jejich dovednosti budou odpovídat všem požadavkům daného projektu.
Úloha komunikace v týmech – žádný člen týmu nezůstane na projektu sám. Tým se proto musí spoléhat na řadu interních i externích aktérů, kteří ovlivňují celkový úspěch.
Zároveň je důležité, aby manažeři udržovali zájem a angažovanost zaměstnanců po celou dobu. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je podpořit kvalitu komunikace v týmu.
Komunikace je klíčem k efektivnímu vedení v každém prostředí. To potvrzuje i studie, podle níž téměř 90 % zaměstnanců a manažerů uvádí jako hlavní příčinu problémů v práci nedostatek komunikace a interakce.
Mezi výhody komunikace patří také možnost předcházet všem možným rizikům a kontrolovat je. Pokud vás kolega informuje o problémech spojených s řízením projektu, můžete tyto informace využít k minimalizaci rizik v budoucnu.
Otevřené a srozumitelné procesy pro všechny
Vedoucí pracovníci nejsou vždy schopni kontrolovat výměnu dat. Přesto je správné zajistit, aby všechny procesy byly bez výjimky transparentní. Transparentnost a otevřenost vám umožní maximálně využít dovednosti každého zaměstnance. Kromě toho bude možné sledovat pokrok a dosáhnout úspěchu ve všem.
Kultura spolupráce
Kultura interakce se týká všeho, co napomáhá rozvoji a fungování týmu. Je důležité, aby byl každý vždy připraven diskutovat o problémech, na které může při plnění úkolů narazit.
Svou roli zde budou hrát online nástroje pro spolupráci na projektech. To umožní vést virtuální rozhovory, zadávat a projednávat úkoly, delegovat a diskutovat.
Úkolem vedoucích týmů bude zohlednit nápady zaměstnanců. I když myšlenka není hned jasná. Nezřídka se stává, že nápady vznikají až po diskusi. Takové diskuse mohou podnítit vynalézavost a nové přístupy. Budou nezbytné pro optimalizaci procesů bez výjimky a zvýšení celkové produktivity.