Profesor Jaroslav Flegr se rozhodl poukázat na nesmyslnost vládního opatření z poslední várky, které zakazuje maloobchodní prodej v neděli a navíc omezuje otevírací dobu obchodů. Na závadnost tohoto nařízení upozorňovali už samotní obchodníci i celá řada expertů, ale vláda ho doposud ponechává v platnosti. Tuto neděli si tak v obchodech nikdo nenakoupí, což si lidé budou kompenzovat v sobotu a v pondělí. Obchody musí navíc zavřít v osm večer, což opět snižuje možnost rozložení nákupů do delšího časového úseku.
Jednoduchý výpočet, který vláda neprovedla
“Představte si, že si o víkendu chce nakoupit sto lidí. Jak se liší riziko, že v obchodě dojde k nákaze, když přijdou všichni v sobotu a když jich padesát přijde v sobotu a padesát v neděli?” pokládá Jaroslav Flegr na svém facebookovém profilu řečnickou otázku, na kterou záhy odpovídá poměrně jednoduchým výpočtem, který ale ministerstvo zdravotnictví ani nikdo jiný odpovědný zjevně neprovedl. “Závisí to pochopitelně na nakažlivosti nemoci a procentu nakažených v dané populaci. Obojí je v sobotu a v neděli stejné. Čím se obě možnosti liší je to, kolik různých dvojic se v obchodě či před obchodem potká. V prvním případě to je 100 × 99 = 9900 dvojic. Ve druhém to je 2 × (50 × 49) = 4900 dvojic.”
Aniž by se Flegr do vlády nějak ostřeji pouštěl, jen se lakonicky ptá: “Co myslíte, byl to dobrý nápad zakázat prodej v neděli?” Z výpočtu pochopitelně zcela jasně vyplývá, že nejenže to dobrý nápad nebyl, dokonce to byl nápad, který zvyšuje riziko koronavirové infekce v populaci.
Vláda si mohla vzít příklad z Polska
Toto opatření definitivně usvědčilo vládní představitele z toho, že při přijímání restriktivních opatření příliš nepřemýšlejí a rozhodně nejdou do takové hloubky, jakou by řešení tohoto problému vyžadovalo. Nejenže tak snižují vlastní důvěryhodnost, ale průběh epidemie dokonce ještě zhoršují. Přitom by se stačilo podívat na příklady z praxe.
Prezident obchodníků Tomáš Prouza se odkazuje například na data z Polska. Když zde na jaře zakázali nedělní prodej, tak v sobotu počet nakupujících narostl o třetinu a v pondělí o osmnáct procent. Poláci se z toho poučili a ve druhé vlně jdou přesně opačnou cestou. Nechávají své řetězce otevřené klidně non-stop sedm dní v týdnu.
Foto: archiv J. Flegra