Ukončení výroby legendární Škody Fabia – zpráva, která rozechvěla automobilový průmysl. Příchod nových emisních norem EURO 7 v roce 2025 by mohl ovlivnit výrobu malých vozů více, než jsme si dokázali představit.
Malé vozy pod tlakem
EURO 7 má potenciál změnit tvář malých vozů. Norma, jejíž vstup v platnost je plánovaný na rok 2025, klade nezvykle vysoké požadavky na výrobce. Následkem jsou nejen dramatické změny v designu a konstrukci vozů, ale také výrazné zdražení. A to je u malých vozů, jako je Fabia, které jsou pro mnohé spotřebitele cenově dostupné, obrovským problémem.
EURO 7: více než jen norma
EURO 7 cílí na snížení emisí NOx o 35 % a emise výfukových částic o 13 % ve srovnání s předpisy EURO 6. Navíc má zavést nové parametry pro měření emisí brzd a pneumatik. Tato nová měření vyžadují nejen nové technologie, ale také výrazný nárůst nákladů na jejich instalaci a údržbu.
Důsledky pro Fabii
Pro Škodu Fabia to může znamenat konec. Předseda představenstva Škody Auto, Klaus Zellmer, v rozhovoru pro Autocar prohlásil, že pokud bude současný návrh pokračovat tak, jak je navrženo, nebude možné udržet Fabii za dostupnou cenu. Pokud dojde k tomu, že auto za 375 000 Kč bude stát 450 000 Kč nebo více, zákazníci jednoduše přestanou kupovat nová auta a zůstanou u svých starších, více znečišťujících modelů. Vysoký představitel koncernu Volkswagen Martin Jahn se potom vyjádřil v tom smyslu, že Škodovka v případě schválení Euro 7 v navržené podobě přestane Fabii a další menší vozy úplně vyrábět.
EURO 7 je důležitý krok k ochraně životního prostředí
Ovšem nemělo by to jít na úkor dostupnosti malých vozů pro širokou veřejnost. Realizace těchto norem vede k dramatickému zvýšení cen, což může vytlačit malá auta z trhu.
Je jasné, že před námi stojí mnoho výzev, pokud jde o realizaci normy EURO 7. Musíme najít rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a zachováním dostupnosti malých vozů, které jsou pro mnohé základním dopravním prostředkem.
Neměli bychom zapomínat, že pokud se nová auta stanou nedostupná, lidé budou zůstávat u svých starých, víc znečišťujících aut, což by nakonec mohlo vést k ještě horšímu scénáři pro naše životní prostředí. Je potřeba promyslet všechny aspekty tohoto problému, aby bylo dosaženo optimálního řešení pro všechny zúčastněné strany – zákazníky, výrobce i naši planetu.
Co myslíte, jaký by měl být náš další krok? Podělte se o své názory a diskutujme o této důležité otázce.
Foto: Shutterstock, zdroj: Autocar, carwow, autoevolution
Proč bysme měli diskutovat o Euro 7, když se ta norma patrně minimálně o 5 let posune a nakonec možná vůbec nebude uvedena do praxe? Opět píšete poplašné a ničím nepodložené články o věcech, které někdo sice navrhl, ale nikdo je neschválil a pravděpodobně ani neschválí.
Jim nejde o lidi oni to schválí a naši pitomci taky ,Jediný poláci a Maďaři za něco bojují ale český národ je jen debilní národ kterým vládou hovada
Jo to je ta zaslíbené západ až lidé budou nezaměstnaný nebudou co mít žrát tak jsem zvědav kolik příznivců EU a západu budou křičet
Jenomže oni to protlačit díky hloupým lidem stačí se podívat na covid přes 60% se nechalo opichat prostě degenerace českého národa
Pokud se jim to euro 7 povede,lidí si opravdu nechají stará auta,nikdo jim nemůže zakázat provozovat třeba i euro 0 pokud bude zeplacen ekopoplatek.Kdyby auta zustala na nějaké cenovce kolem 300 tis. našlo by se mnoho lidí,co by do nižší třídy,jako jsou právě Fabie bez problému šli.Po roce 99 si každý myslel, že je doba podřizování se pryč.a bude jen lépe.Je to tu zpět,ale z druhé strany koule.Mám pocit,že se někomu z evropského parlamentu v noci něco zdá,a ráno to realizuje v práci.Ty , co tohle vymÿšlí, nemají ani páru o životě obyčejnýc lidí.Jjich měsíční výplata by se vešla do batohu a pak nemusí myslet na to,jestli vystačí peníze do další výplaty.Hází miliarda
Má,ale to jsou přeci peníze nás-lůzy.Neměli by jinak nic.Bože,proč mne ta celá unie sere.