Tak je to venku. Jedna z nejslavnějších a nejoblíbenějších automobilových značek současnosti končí. Tedy přinejmenším s výrobou aut, což se ale rovná faktickému konci, který jen oficiální představitelé ještě nechtějí tak natvrdo přiznat. Nejde o nikoho menšího než o Seat, který je přitom španělským rodinným stříbrem, které však už mnoho let patří do koncernu Volkswagen, jenž se jen složitě vypořádává s novými výzvami, jako je snaha o přechod na elektromobilitu.
Značku poslali k ledu
Právě té zřejmě Seat padl definitivně za oběť. Je to přitom velmi paradoxní. Tato značka byla skutečně dlouho problémová a Volkswagen se všemožně snažil dostat ji na podobnou úroveň, jaké se podařilo dosáhnout třeba české Škodovce. Když se to v posledních letech konečně začalo dařit a značka představila řadu kvalitních a zajímavých modelů, tak je nekompromisně zaříznuta. A to navzdory tomu, že se jí prodejně daří. Jen v tomto roce prodeje vzrostly o 18 %, což je velmi dobrý výsledek.
Je tak už jen obrázkem dnešní doby, že něco takového je bez milosti zaříznuto. Je to přitom podobné, jako kdyby Volkswagen oznámil konec značky Škoda, jen v tomto případě se to týká Španělů. Celé divadlo kolem tohoto oznámení bylo navíc opepřeno tím, že značka Seat vlastně ve skutečnosti nekončí, ale jen se bude zabývat něčím jiným. Vlastně ještě není tak úplně jasné, co to bude, ale zmíněny byly například elektrické skútry, což zní přinejmenším směšně.
Vše již oznámil šéf koncernu Volkswagen Thomas Schäfer, který dodal, že značka s automobily definitivně skončí poté, co se přestanou vyrábět současné modely značky. Ty doběhnou své standardní životní cykly, ovšem následovníky již nedostanou.
Velké problémy
Fanouškům Seatu může být přeci jen malou útěchou, že pokračovat bude značka Cupra, která se od Seatu v minulých letech oddělila, byť stále využívala jeho základů. Teď však sama převezme otěže coby nová moderní značka, na kterou prý zákazníci reagují velmi dobře. Měla by hrát prim v přechodu koncernu na elektromobilitu, protože není tolik zatížena minulostí.
Každopádně, toto rozhodnutí Volkswagenu je velmi diskutabilní a jen dokresluje, jak moc dříve dominantní koncern v dnešní době tápe a jakým výzvám čelí. Jeho současné výspy budou osekávány a je velkou otázkou, zda se mu podaří nabídnout dostatečně atraktivní elektromobily. Zatím to tak vůbec nevypadá. O jeho elektrifikované modely totiž není prakticky zájem, což je obrovský problém.
Foto: Shutterstock, zdroj: Autocar
Až se milionáři toho modního trendu mít za každou cenu elektroauto nabaží, nebude o ně zájem vůbec. Teď je in mít elektrovergl, ale nebojte jejich vlastníkům brzy dojde, že nevýhod elektroaut je nesrovnatelně víc, než jeho výhod a vrátí se znova k velkoobjemovým vozům Audi, BMW či Mercedes na benzín nebo naftu.
Jako že čínský tzv. auta jsou atraktivní? Tak pro ruSSký trh. Kdo je bude opravovat? Elektrikáři? Čínský Aku v mobilu vydrží dva roky a pak se nafouknou. Nevěř na čínskou kvalitu. A že od Volkswagenu nikdo nechce elektroauta? No, ani tu Čínu.