Situace v České republice je naprosto tristní a zdá se, že tu v některých ohledech nefungují základní mechanismy. A když už jde do tuhého, obrátí se stát jednoduše na občany s tím, aby to zase celé zaplatili. To se teď přihodilo s kvalitou dálniční sítě a navýšením poplatků za její používání, které vůbec nedává smysl.
Pořádná pálka
Jak bylo oznámeno v rámci konsolidačního balíčku, dochází k razantnímu navýšení ceny dálniční známky. Nejde o nějakou symbolickou částku, ale o více než padesátiprocentní nárůst. Zatímco dosud známka stála 1500 Kč, nově budou muset řidiči zaplatit 2300 korun. Ministr dopravy to nijak zvlášť nekomentoval a uvedl pouze, že veškeré vybrané peníze půjdou do do výstavby a údržby dálnic.
To má sice pravdu, ovšem je otázkou, zda by toto břímě měli nést řidiči osobních vozidel, kteří sice dálniční síť využívají, ale nijak zvlášť nezatěžují. Shodou okolností je to jen pár dní, co Národní kontrolní úřad odhalil naprostý šlendrián na českých dálnicích. Ačkoliv se počítalo s tím, že se budou používat váhy na kontrolu zátěže kamionů, vůbec se tak neděje a přetížená vozidla se po českých dálnicích prohánějí vesele dále bez hrozby postihu.
Kamiony jsou potíž
Jak přitom ukazují studie, jsou to přitom právě přetížené kamiony, které dálniční síť doslova devastují. Kamionové dopravy přitom neustále přibývá, a i když vozy nejsou naplněné k prasknutí, představují pro dálnice logicky nemalou zátěž. Vždyť ve všední dny je prakticky jeden pruh plně zaplněn kamiony, které dálniční síť využívají skutečně extenzivně.
Pochopitelně pro nákladní vozidla také platí mýtný systém. Co je ale nepochopitelné, je skutečnost, že zatímco poplatek za dálniční známky byl navýšen, na mýto se vůbec nesáhlo. Nehrál tu náhodou roli lobbing přepravních firem? A jak si vůbec někdo může dovolit navýšit cenu za dálniční známku, když podobným způsobem nezatíží dopravce? Nehledě na to, že Česko je tranzitní zemí, kterou každý den projedou tisíce zahraničních kamionů.
Naprostou nutností je potom kontrola a také vymáhání platných pravidel. Jinak budeme neustále jezdit po tankodromu, který bude dražší a dražší. Je také nutné vyžadovat kvalitu dálniční výstavby a údržby. Jak se totiž ukazuje, nedávno opravená D1 má na řadě míst opět závažné problémy.
Foto: Shutterstock
Zvýšení za dálničního známku…? Ok ale ať zaplatí podle okamžitá váha vozidle ! Včetně všech které vyjede na vozovku! A osobaku budeme mit levnější než nyní!
Já s kamionem platím v průměru 5,-/km, to vám přijde málo? A navíc platím i za silnice I. třídy. Kolik jako máme platit? 10,-/km? 20,- Kč/km? Klidně, ale pak se nedivte, když bude stát rohlík 10,-/Kč a poštovné za balík z e-shopu bude 300,- Kč. Navýšení ceny dálniční známky pro osobáky o 800,- znamená necelých 70,- měsíčně navíc. A můžete po těch dálnicích nalítat klidně milion km. Já s kamionem dám za cestu z Prahy do Brna a zpět přes 2000,-, vy kašpare! Tak si vytáhněte hlavu z pr… a přestaňte tu kvičet, že musíte dát ročně o směšných 800,- více. Nemluvě o tom, že nikdo nikoho nenutí jezdit po dálnici a kupovat známku. Já jí na osobák taky nekupuju, nemám problém jet o pár minut déle po okresce, která beztak většinou vede souběžně s dálnicí a mnohdy je i v lepším stavu a bez kolon.
Kamionová doprava nás zabíjí, kolik lidí přibylo s karicinomem plic! Vzdálenost jakou urází mikročástice pneumatik je ohromná, Proč se tak děje? V devadesátých letech byla kamionová doprava na zhruba padesáti procentech jako vlaková. Někdo by se měl zamyslet! Dálnice by nebyli tak přetížené! Dnes jet po dálnici je jako hrát ruskou ruletu. Zrovna vćera hromadná dopravní nehoda kamionů.
Dříve byla většina dopravy po železnici. Neplatili jsme ani dálniční znamky. Opravy a údržba byly kryty se spotřební daně. Oprávněné silnice a mosty vydržely 40 a více let. Po dalnici jsme pohodlně jeli, dnes je to za pár měsíců tankodrom. Doplácíme na mezinárodní tranzitní dopravu.