Obchodní řetězce obvykle patří mezi ty nejméně inovativní společnosti. Jejich zájmem je především prodat co možná nejvíce zboží zákazníkům, a to při co nejnižších nákladech a nejvyšší marži. Tento koncept dlouhou dobu velmi dobře fungoval, avšak i k nám už se začínají dostávat trendy, na které musí tyto molochy reagovat.
Vstup na nový trh
Velkou výzvu pro ně představuje nabídka zboží na internetu. Objevují se totiž zcela noví hráči, kteří nemají kamenné prodejny, ale potraviny pouze rozvážejí. Je přitom s podivem, že kamenné řetězce na to v podstatě nereagují. Některé sice spustily své eshopy, ale jen s omezenou nabídkou a možnostmi.
Stranou internetu se dosud držel také Kaufland, ale i zde se věci začínají měnit. Ne snad, že by tento obchodní řetězec spustil rozvoz potravin, ačkoliv se o tom v minulosti spekulovalo. Nic takového nebylo oznámeno. Tento oblíbený řetězec se ovšem rozhodl ukousnout pořádný kus trochu jiného trhu.
V tomto roce totiž spustí takzvané tržiště. Jeho prostřednictvím nabídne nejrůznějším menším prodejcům prostor a návštěvnost zákazníků, kterou budou moci využít k nabídnutí vlastního zboží. Sám Kaufland tedy nebude nic prodávat, pouze využije svou značku a nabídne technologické a obchodní zázemí.
Funguje to skvěle
Koncept tržiště neboli marketplace je v zahraničí velmi oblíbený. A Kaufland v něm získal velké zkušenosti v sousedním Německu, kde se mu skvěle daří. Když se na něj podíváme zjistíme, že na první pohled to vypadá jako eshop Kauflandu, avšak ve skutečnosti akorát v jednom prostředí své zboží nabízejí stovky a tisíce menších prodejců. Jakmile si objednáte, zboží vám doručí právě oni.
Společnost je aktuálně v procesu nabírání nových partnerů a brzy tento ambiciózní projekt spustí. Není vyloučeno, že tu najdete opravdu skvělé nabídky a že na český online trh tímto způsobem vstoupí další významný hráč, který ho může i pořádně změnit.
Foto: Shutterstock, zdroj: Mediaguru, Kaufland
Kaufland a spol. se můžou jít se svými absurdními cenami zahrabat. MAKRO má u většiny produktů nižší ceny o 30-70%. Naposledy jsem tam bral např. kuřecí prsní řízky za 90,- kg vč. DPH (V Kauflandu 170,- v akci), Cikánskou omáčku Otma za 29,- (Tesco 89,90,-), zelí Znojmia 29,- (Tesco 79,90,-), piškoty 500g 30,- (Kaufland 120g za 30,-), mexické fazole Bonduelle za 30,- (Tesco 59,90,-), šunka LECO od kosti 92% masa 139,-/kg (Tesco 269,-/kg) a tak bych mohl pokračovat do aleluja. Podotýkám, že to nejsou akční ceny, ale standardní ceny v Makru. Nechápu proč nenapíšete článek o tom, jak si běžné řetězce mastí kapsu absurdními maržemi? Ceny u výrobců stouply, ale v žádném případě se nejedná o takové šílené nárusty, jak se nám snaží podsouvat řetězci podplacení novináři z různých webů, kteří píší ve svých článcích jak strašně zdražily potraviny kvůli energiím, růstu mezd, drahým obalům a blablabla, přitom na příkladu cen z Makra je jasně vidět, že téměř celé zdražení potravin v běžných supermarketech je dané jen a pouze extrémním navýšením marží těchto řetězců. Nekoupil bych u těchto šmejdů už ani rohlík.