Řidičský průkaz je pro spoustu lidí naprosto klíčovým dokladem, jelikož je opravňuje k řízení vozidla, bez nějž by byli doslova nahraní. Dlouhou dobu vše fungovalo bez velkých změn, ovšem to se brzy změní. Na stole jsou totiž věci, kterým bude nutno se přizpůsobit.
Nikdo se tomu nevyhne
Evropská komise například plánuje zavedení jednotného řidičského oprávnění, které bude platné v celé EU, a to v digitální podobě. Hlavním cílem je navýšit bezpečnost na silnicích, kdy se výhledově počítá s tím, že by neměly být žádné závažné nehody. To však v současném stavu nelze provést, a tak jsou nutné zásadní změny.
Základem potom bude jednodušší vymáhání trestů a také dopady pro ty, kdo spáchají nějaký závažnější přestupek v cizí zemi. Dnes je stále možné se vyhnout placení pokut z ciziny, natožpak aby vám tam zabavili auto či něco podobného. To se ale změní. Pakliže spácháte dopravní přestupek v zahraničí, budou vám moci jednotný řidičák klidně odebrat, jak vyplývá z chystané směrnice.
Nejde ale o jedinou novinku. Připravit se musí hlavně začínající řidiči, kteří budou pod mnohem větším drobnohledem. Dva roky po získání řidičáku budou v takzvané zkušební době, kdy se bude jakýkoliv přestupek velmi přísně posuzovat. A bude tu platit zcela nulová tolerance pro řízení pod vlivem alkoholu.
Přísnost je na místě
“Ačkoliv mládež tvoří jen 8 % všech řidičů motorových vozidel, lidé do 30 let způsobí celých 40 % fatálních nehod,” uvádí návrh. Z tohoto hlediska je však překvapivé, že se chystá zavedení možnosti řídit již od 17 let, a to plošně po celé Evropě. Budou tak ale muset činit pod dohledem doprovodu, který má alespoň desetiletou zkušenost s řízením a který bude mít pravděpodobně také jistou spoluzodpovědnost.
Čtěte také: Češi zamíří zpět do autoškoly. Nová auta nezvládají řídit. Bude to povinnost
“Se vším se dá asi tak nějak souhlasit, ale nelíbí se mi, že opustili plán výrazněji kontrolovat řidiče v seniorním věku. Vždyť se pro ně plánovaly přísné testy, ale teď to nějak utichlo. Přitom právě tohle je v dnešní době potřeba,” říká k chystaným změnám pan Marek, který ročně najede 40 tisíc kilometrů v pozici obchodního zástupce. “Právě důchodce za volantem spatřuji jako nejproblematičtější a mám s nimi negativní zkušenosti. Je až neuvěřitelné, co někdy vyvedou.“
Foto: Shutterstock