V době před nástupem koronavirové krize jsme byli zvyklí létat po Evropě doslova a do písmene za pár stovek. Kdo pořídil letenku do některé z evropských metropolí za pár tisíc, byl už přáteli považován za příliš rozhazovačného. Mnozí si tak své víkendy zvykli trávit v jiných zemích, a to zkrátka proto, že to bylo extrémně dostupné.
Letenky budou spíše zdražovat
Pandemie, respektive opatření s ní spojená, by to ale mohla zvrátit nepříjemným směrem. Přestože se očekává, že většina služeb a komodit bude v nejbližší době spíše zlevňovat, letenky mohou být právě opačným příkladem. Pokles poptávky v tomto případě totiž nemusí znamenat, že aerolinky nutně zlevní. Než prodávat celý let za podnákladové ceny, bude výhodnější ho raději vůbec nevypravit. Kapacit tak nemusí být v dohledné době dostatečné množství, a tudíž nebudou ani tak dostupné.
Čtěte také: Proč by stát neměl zachraňovat Smartwings? Je to nekonečná díra na prostředky daňových poplatníků
A pak je tu ještě druhý faktor, proč letenky spíše zdraží, respektive z trhu zmizí ty extrémně levné. Tento důvod se jmenuje státní podpora. Všude na světě letecké společnosti bojují o přežití a žádají státy, aby jim s ním pomohly. Jenže státy mají své podmínky.
Například letecká společnost Austrian Airlines nyní od rakouské vlády dostala příslib pomoci ve výši 600 milionů EUR. Jednou z hlavních podmínek je, aby si společnost po dobu minimálně deseti let ponechala svou bázi ve Vídni. To mateřská společnost Lufthansa přislíbila.
Vzhůru k zeleným zítřkům
Jenže podmínky se dotknou i samotného podnikání firmy. Vláda si u firmy vymínila takzvanou “anti-dopingovou regulaci”. Ta spočívá v zákazu prodeje levných letenek. Zjednodušeně řečeno to znamená, že Austrian Airlines nebudou moct vůbec nabízet letenky s cenovkou pod 40 EUR, tedy přibližně tisíc korun (jedním směrem). Zároveň nesmí nabízet letenky na trasách, kde je lepší obslužnost vlakem.
Kromě toho, že by bylo velmi podivné, kdyby firma mohla prodávat podnákladové letenky ve chvíli, kdy čerpá obří finanční injekci od státu, zatímco konkurence na ni třeba nedosáhla, je tu také další motivace rakouské vlády: snaha o plnění klimatických cílů. Už dříve bylo vyhlášeno, že jsou to právě levné letenky, co nadměrně znečišťuje životní prostředí.
Pokud by tato opatření dopadla pouze na Austrian Airlines, asi by to s trhem nic zásadního neudělalo. Ale je velmi pravděpodobné, že tyto podmínky budou spojeny také s pomocí dalším leteckým přepravcům. O pomoc žádá například německá Lufthansa nebo francouzsko-nizozemské Air France-KLM.
Stále nevyřešená zůstává otázka státní pomoci pro české aerolinky Smartwings. Ty spustily velkou mediální ofenzívu pro její získání, ale vládní představitelé od ní navzdory původním náznakům spíše ustupují. Aktuálně ji nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová a podle ministra dopravy a průmyslu Karla Havlíčka věc v této chvíli není na stole. Podle informací od akcionářů firmy budou Smartwings na záchranu potřebovat 2 miliardy korun. Přibližně polovinu by ale mohli složit sami majitelé.
Jak to bude fungovat reálně
Abychom celou problematiku lépe pochopili, je třeba se podívat na způsob, jakým aerolinky své letenky prodávají. Obvykle jsou do systémů zařazeny se standardní cenou, která leteckým společnostem umožní standardní ziskovou marži. Pokud se prodají, dobře. Většinou se tak ale nestane a nadejde druhá fáze aktivního prodeje (cca tři měsíce před odletem), kdy se objeví řada míst za opravdu atraktivní ceny, mnohdy reálně podnákladové. Firmy si tím ale zajistí to, že nepoletí s prázdným letadlem. Zajistí si zkrátka kritickou masu cestujících. Přibližně měsíc před odletem ale ceny začnou strmě stoupat a poslední místa v letadle se prodávají za výrazně vyšší částky. Tady už aerolinky realizují čistý zisk.
Je třeba si uvědomit, že letecké společnosti ani do této chvíle reálně nelétaly podnákladově, tedy alespoň dlouhodobě ne. Pokud se nějaká linka nevyplatí, obvykle se zruší. Bylo ale možné koupit podnákladové letenky, kdy vám místa v zásadě zadotovali ostatní cestující. Právě tento segment nyní odpadne nebo se citelně zmenší. V průměru ale letenky zase o tolik zdražit nemusí. Například prodeje na poslední chvíli nebudou za tak vysoké ceny.
Foto: Freepik