
Nad malými a relativně levnými vozidly se pomalu smráká a vše naznačuje tomu, že směřují ke konci výroby a prodeje. Malá naděje na spasení této části trhu nových vozů tu zatím stále je. Konečná podoba normy Euro 7 není tak přísná, jak se původně očekávalo. I tak se výrobci nových vozů zkoumají, která auta bude ještě rentabilní vyrábět. Ustojí oblíbené modely Fabia, Scala či Kamiq i kritický rok 2025?
Euro 7 je plné novinek
Právě s rokem 2025 je totiž nová norma Euro 7 spjatá. Od 1. července 2025 začnou pro výrobce osobních vozů platit zpřísněná emisní pravidla. A dva roky později, od 1. července 2027, budou muset požadavky Euro 7 splňovat i nová přepravní vozidla, jako dodávky, náklaďáky a autobusy. Je velmi překvapivé, že norma Euro 7 se bude částečně týkat i osobních a nákladních elektromobilů.
Asi nejvíce zasáhne norma Euro 7 výrobce vznětových motorů, protože norma Euro 7 omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km, což je momentálně norma Euro 6 pro benzínové motory. Prodloužil se také nájezd a životnost, během které musí hnací ústrojí dodržet novou normu. Nová vozidla budou navíc disponovat systémem pro sledování emisí, takže bude možné kdykoliv zkontrolovat, zda vozidlo stále splňuje danou emisní normu.

Malá auta v ohrožení?
Podle Evropské komise nebude přizpůsobení aut normě Euro 7 znamenat příliš velkou finanční zátěž. Náklady se průměrně mají pohybovat pouze kolem 120 Euro u osobních aut a 2600 Euro u nákladních. Náklady za za zavedení nové normy ale zřejmě ponesou kupující, logicky. Ačkoliv tedy oblíbené modely českých klientů, hlavně Fabie a Kamiq, na evropských trzích ještě nějaký čas vydrží, budou prostě opět o kus dražší. Návrat nejoblíbenějšího vozu Fabia Kombi to ale určitě neznamená. Utěšující je, že relativně dobře to vypadá i pro naftové pohony, pokud se výrobci stihnou vypořádat s přísnější, ale ne ničivou emisní regulací.
Foto: Shutterstock, zdroj: AutoEvolution, EC.Europa
Co dodat – Evropa opět páše na sobě samé pseudo – ekoligistickou a pseudo- zelenou sebevraždu!!!!!!!Sláva Číně ta je rozumnější!!!!