
Jeden velký příběh v České republice právě končí. Zároveň jde o ukázku toho, že nic netrvá věčně a že každá společnost, byť svého času sebeúspěšnější, má vymezeno nějaké datum konce. Pravdou ale je, že to trhem vždy otřese.
Celé to zkrachovalo
Tentokrát nejde o nikoho menšího než řetězec Okay, který Čechy desítky let velmi úspěšně zásoboval elektronikou a domácími spotřebiči. V době svého největšího rozkvětu si navíc přibral i prodej nábytku Jena.
Ještě před pár lety byl Okay ukázkovým příkladem úspěchu českého podnikatele Jindřicha Životského. Šlo o jeden z řetězců, který sázel hlavně na kamenné prodejny, byť provozoval také internetový obchod, v němž ale nebyl zase tak silný.
Vše fungovalo velmi dobře, protože lidé měli ve zvyku se o spotřebičích nebo počítačích poradit s personálem, případně si je na místě vyzkoušet a osahat. Jenže potom přišel covid a ukázal, že kamenné prodejny jsou v tomto segmentu vlastně jedním velkým přežitkem.
Dnes si můžete objednat z eshopu, přičemž to máte druhý den u sebe. Výrobek si vyzkoušíte, a pakliže vám nevyhovuje, můžete ho pohodlně do 14 dní vrátit, aniž byste cokoliv platili. Lidé si na to zkrátka zvykli a do prodejen přestali chodit.

Nedalo se to zachránit
Okay potom ještě několik let živořilo a snažilo se zachránit situaci, avšak marně. Nepomohlo ani postupné zavírání prodejen a soustředění se na online prodej. Ten už zkrátka ovládali jiní hráči, oproti kterým tato společnost najednou působila jako z jiného století.
Nakonec je tu tedy divoký krach a významné dluhy, které jsou hlavně vůči dodavatelům zboží, případně bankám, které jeho pořízení financovaly.
Foto: Shutterstock