Česká republika je známá tím, že nabízí nepřeberné množství pivních značek, a to již historicky. Právě to, že každé pivo má nějakou svou minulost, přičemž na něj byly často navázány i konkrétní podniky, jež ho odebíraly, tvoří jakousi pivní kulturu, na kterou můžeme být právem hrdí.
Sahají Čechům na pivo
Teď se přitom nebavíme o minipivovarech a řemeslných pivech, kterých je samozřejmě mnohem více, ovšem které také nemají potřebnou historii a navíc často zanikají, aby mohly vzniknout nové.
Řeč je o zavedených značkách, jež se ale postupem času bohužel dostaly do několika málo koncernů, které si rozdělily tuzemský trh. A bohužel jsou to koncerny zahraniční, bez přímé vazby na Českou republiku.
Proto se vlastně ani nelze divit tomu, jak příšerná rozhodnutí dělají. Všemu tomu vévodí japonská společnost, která ovládá Pilsner Urquell, Gambrinus i Velkopopovický kozel. Její rozhodnutí prodávat Čechům jejich milovanou Plzeň s výraznou přirážkou oproti jiným trhům nechápe prakticky nikdo. Svého rozhodnutí se však, navzdory tlaku pivařů, firma drží.
Nedávno potom udělala další zvláštní rozhodnutí, když nečekaně zařízla oblíbenou dvanáctku Velkopopovického kozla. To se přitom odběratelé dozvěděli jen v podstatě náhodou.
Výběr se pořádně omezuje
“Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem,” uvedl v prohlášení pro své štamgasty Hostinec U Černého vola. Ten si přitom na tomto pivu zakládal a bylo pro něj velmi důležité. “Bohužel, Kozel 12° už se čepovat nebude. Pivovar totiž ukončil stáčení Mistrova ležáku do sudů a pivo už není dostupné. Stalo se tak bez jakéhokoli předchozího upozornění, doslova ze dne na den.”
Historie tohoto piva tak skončila rozhodnutím nějakého manažera kdovíodkud. Lidé už si tento velmi oblíbený nápoj nevychutnají a zmíněný podnik přišel o artikl, který zde úspěšně prodával celých 60 let. A lidé na něj rádi chodili.
Čtěte také: Nejslavnější české pivo má velký problém. Češi nevěří vlastním očím, co jim provedli
Velkopopovický kozel však samozřejmě nekončí, ovšem omezuje nabídku piv a bude se soustředit na jedenáctku, kterou odebírá více podniků. Jenže na oné pivní kultuře v Česku bylo skvělé právě to, že si člověk mohl vybrat. Teď to všechno směřuje k omezené nabídce, aby to bylo hlavně co nejjednodušší pro pivovary.
Foto: Shutterstock