Bohužel se ukazuje, jak neprozíravé bylo vložit české rodinné stříbro, myšleno výrobce tradičních potravin a zboží, do rukou zahraničních společností. Teď se nám to vymstí v plné parádě. Některé výrobky totiž v poslední době nenávratně končí, a to z rozhodnutí manažerů, kterým už se nehodí do krámu. A to třeba ani ne tak proto, že by o ně nebyl zájem v České republice, ale už se jednoduše nevyplatí vyrábět z globálního pohledu, jelikož jejich vývozní potenciál je nízký.
Prostě už ho nedovezli
Přesně takto teď končí jedno z legendárních českých piv, na které nedali dopustit mnozí hospodští, ale i jejich hosté. Nejde o nic menšího než dvanáctistupňové pivo z pivovaru Velkopopovický kozel, který spadá pod společnost Plzeňský prazdroj. Takzvaný Mistrův ležák už si v hospodě nikdy nedáte, jelikož od nového roku už se tam jednoduše nedodává.
Obrovskou ránu to znamená například pro tradiční Hostinec U Černého vola, který je jednou z nejvyhlášenějších pivnic v České republice. “Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem,” uvádí podnik na svých facebookových stránkách.
“Bohužel, Kozel 12° už se čepovat nebude. Pivovar totiž ukončil stáčení Mistrova ležáku do sudů a pivo už není dostupné. Stalo se tak bez jakéhokoli předchozího upozornění, doslova ze dne na den,” pokračuje potom provozní podniku ve smutném oznámení.
Osekaný kozel
Je to skutečně neuvěřitelné, ale přesně takto končí dlouholeté tradice. Ta v tomto případě trvala 60 let. A nikdo z Plzeňského prazdroje se věrný podnik neobtěžoval upozornit v předstihu. Prostě už jim jen další objednávku nedovezli. Kdo ví, možná by se hostinec mohl předzásobit na delší dobu, kdyby o tom alespoň tušil. Takto ovšem sudy došly velmi brzy.
Pivovar se nicméně brání tím, že o všem informoval. Je to ale poněkud zvláštní, jelikož přiznává, že tak učinil až koncem minulého roku, přičemž o pár dní později už přestal pivo úplně stáčet. V takovýchto případech by se mělo postupovat mnohem citlivěji a informace poskytnout s dostatečným časovým předstihem.
A proč dvanáctka Kozel vlastně končí? Důvodem je především to, že se pivovar chce soustředit na jedenáctku, která je prý mezi zákazníky oblíbenější, a potom také na Černého kozla. Dvanáctka se měla točit v pouhé stovce hospod, zatímco jedenáctku odebírají tisíce podniků.
Čtěte také: Lidl řeší nebývalý skandál. Čechům prodával otřesné věci, tohle už je vážně moc
A jak to vyřešili v Hostinci U černého vola? Dočasně budou čepovat Pilsner Urquell a černého Kozla. Nešlo by se však divit tomu, kdyby tento tradiční podnik ukázal pivovaru záda a přešel pod křídla někoho, kdo si věrnosti váží. Kdo ví, možná tady započne tradice úplně nová.
Foto: Shutterstock