Zahraniční obchodní řetězce si tu dlouhou dobu v klidu podnikaly a mnozí měli za to, že se na tuzemském trhu chovají stejně jako jinde. Jenže v poslední době začínají vyplouvat nepěkné praktiky, které používají jak vůči zákazníkům, tak i tuzemským dodavatelům. Ve výsledku to pro zdejší spotřebitele neznamená nic dobrého, jak jsme se mohli přesvědčit už na razantním navýšení cen potravin, které bylo větší než v okolních zemích.
Vymysleli nový trik
Teď Agrární komora České republiky upozornila na praktiky těch největších obchodních řetězců v Česku, a to Kaufland, Lidl a Billa. Zaměřila se přitom na zdánlivě nevinnou záležitost, kterou představují takzvané privátní značky těchto řetězců. Jistě znáte produkty s logem Pilos od Lidlu, K-Classic nebo Jarmark od Kauflandu či Clever od společnosti Billa.
Pravdou je, že tyto produkty jsou mezi zákazníky oblíbené, a to z jednoduchého důvodu. Mají v podstatě stejnou kvalitu jako značková alternativa a přitom stojí o desítky procent méně. Někdy tento rozdíl může činit třeba i 30 až 50 %. Záleží pochopitelně na tom, jak moc z dané značky stojí marketing.
Takhle by to být nemělo
Členové agrární komory si v poslední době nicméně stěžují na skutečnost, že řetězce upozaďují jejich značkové výrobky a naopak je tlačí k tomu, aby spolupracovali na výrobě těch privátních, a to za úplně jiných podmínek, které pro něj nejsou zrovna výhodné. Zkrátka si to lze představit tak, že řetězec objedná méně například značkových jogurtů od místních výrobců, ale dá jim možnost výpadek dohnat na produkci pro jejich privátní značky. Výrobce tím ale ztrácí svou vyjednávací pozici a poškozuje vlastní značku, která se dostává do pozadí.
Podle agrárníků mnoho řetězců značkové produkty používá jen jako předražená stafáž vedle privátních značek, které jsou výrazně levnější. Pokud výrobce na něčem podobném odmítne participovat, má to z hlediska obchodních řetězců jednoduché řešení. Jednoduše s ním ukončí spolupráci a příležitost na dodávkách pro privátní značky dají jinému, nejčastěji zahraničnímu producentovi.
Tuzemští dodavatelé potravin to přitom nemíní nechat jen tak a už podali podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože podle nich řetězce zneužívají své tržní síly.
Foto: Shutterstock
Taj horké to zase není,záleží jak u čeho a taky co jednotlivý vyrobce za to chce!!!!!!A jak znám některé,ti by pomalu chtěli modré z nebe!!!!!!!
Je to ještě horší. Řertězce jsou nenažranci a jenom si se zákazníky hrají. Nikdo nemůže věřit tomu, že jeden týden stojí nějaké zboží 229 Kč a další jenom 89. Ikdyž to předražené zboží koupí jen každý druhý stejně si přijdou na své, tedy to samé a ještě se potají smějí jak ti blbí čecháčci na ty triky letí. Banány bůhví odkud za 17 až 19Kč a česká jablka skoro za 80Kč.Vepřové ze Španělska , nebo Číny. Malá lechovka oliv levnější než fazole. Velmi eko.Lidé chodí blokovat státní úřady, ale měli by spíše začít u Kauflandu, Lidlu ap.Jo a ještě ta diskriminace pro členy jakéhosi klubu -pod označením Club card je vše levnější. Proč? Tak jaká je skutečná cena zboží.Jenom proto, že někdo se někam nepřipíše je možné “nečleny” okrádat?
Proc ne, stejne se lidl zacal chovat svinsky i bez :”upozadeni” značek nejak si je moc jisty v kranflecich aby ho nečekal strmy rychly pad💩💩👎👎👎😈👿👾