Společnost Lidl oznámila, že od zítřka zařadí do nabídky respirátory za zvýhodněnou cenu. Její krok souvisí s doporučením vlády, podle kterého by lidé měli nosit v obchodech či veřejné dopravě právě respirátory namísto roušek. Ty už totiž nedokáží držet krok s novými mutacemi koronaviru, které jsou nakažlivější.
“Cílem společnosti Lidl je nabídnou ochranné pomůcky za velmi dostupné ceny. Jsme také neustále v kontaktu s dodavatelem, abychom na případný nárůst poptávky mohli okamžitě reagovat a vyšší množství respirátorů tak neprodleně zajistit,” uvedl mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler. “Lze očekávat, že cena povede k silné poptávce, proto není možné zcela garantovat neustálou dostupnost tohoto zboží, a to i přes maximální spolupráci s dodavateli.“
Od středy 3. února nabídne Lidl balení bílých respirátorů po třech kusech. Jeho cena bude stanovena na 29,90 Kč. Společnost se však obává, že by mohlo dojít ke zneužití akce a že by někdo levné respirátory mohl začít přeprodávat za vyšší cenu. Kvůli tomu bude omezen počet kusů, které si lidé budou moci pořídit.
Podobnou akci spustil Lidl nedávno také na Slovensku. Zde však byla časově omezená a vzbudila obrovský zájem lidí. Ti před obchody čekali už před jejich otevřením a pak se doslova vrhli k regálům, kde se o respirátory začali přetahovat. Došlo i k menším strkanicím a slovním invektivám. Zájem o respirátory by ze strany zákazníků mohl ještě vzrůst v případě, že by byla zavedena povinnost nosit je na určitých místech.
Standardní cena respirátoru třídy FFP2 na trhu je výrazně vyšší. Pohybuje se od 30 do 50 Kč. Vláda rozhodla o tom, že v období od 3. února do 3. dubna promine DPH na respirátory, aby tak byli pro lidi dostupnější. Ekonomové si ale nejsou jisti smysluplností tohoto kroku. Jakmile bude po zboží vysoká poptávka, prodejci cenu ponechají a o odpuštěné DPH si zvýší marži. Vláda totiž současně nezastropovala ceny, za které se respirátory mohou prodávat.
Kromě respirátorů se Lidl rozhodl zlevnit také roušky. Balení deseti jednorázových roušek má stát 29,90 Kč. Jedna rouška tak vyjde na necelé tři koruny.
“Rádi bychom současně zákazníky ujistili, že se nejedná o jednorázovou akci a cena je dlouhodobě plánována. Uvědomujeme si, jak je toto období pro určité skupiny obyvatel ekonomicky náročné, a proto jsme kromě snížení ceny o DPH přistoupili k dalšímu zlevnění zboží. Věříme, že zvýšením cenové dostupnosti ochranných pomůcek pomůžeme v boji s koronavirem,” doplnil mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Slevové akce na respirátory chtějí spustit také další obchodníci jako Tesco, Globus, Albert, Penny nebo Billa. Pravděpodobně ale nebudou dosahovat takové výše a půjde spíše o marketingové využití odpuštěného DPH.
Foto: Shutterstock