Obrovský tlak zákazníků z poslední doby má podle všeho výsledky. Češi už mají jednoduše plné zuby toho, že musí za potraviny platit horentní částky. Mnozí se těšili, že by se situace mohla trochu srovnat se začátkem příštího roku, kdy má dojít ke snížení DPH na potraviny, ovšem řetězce před pár dny doslova šokovaly prohlášením, že nezlevní a naopak ještě zdraží.
Pěkný propad cen
To však bylo pomyslnou poslední kapkou a zákazníci se již začali bouřit. Nelíbilo se to ani státu, který oznámil, že na obchodní řetězce bude tlačit všemi způsoby, které má k dispozici, a to například zvýšeným počtem kontrol, případně velmi přísnými pokutami za jakékoliv porušení povinnosti. Některé řetězce se podle všeho zalekly a začaly opatrně couvat.
Iniciativu však převzal Lidl, který pochopil, o co tady jde. Jako první deklaroval výrazné snížení cen na začátku příštího roku. Potvrdil, že u všech potravin sníží cenu o redukci daně z přidané hodnoty a v případě přibližně tisícovky položek ze sortimentu půjde ještě dále a zlevnění zdvojnásobí. Tyto položky tak nezlevní o 3 %, nýbrž rovnou o šest.
Je otázkou, jakým způsobem zareagují ostatní obchodní řetězce, které by ve zdražování nejraději pokračovaly. Pakliže by ale na českém trhu konečně začala fungovat konkurence, jak by měla, neměly by to vůbec jednoduché. Mnohé už nějakým způsobem s konceptem snížení DPH vůči zákazníkům pracují.
Co dělá konkurence?
V řadě případů ale nejde o nic jiného než svého druhu marketingovou akci. Například Penny Market deklaruje, že DPH snížil už teď, což fakticky není pravda. Daň je v prosinci stále stejná, ovšem řetězec zákazníkům s klubovou kartou odečte tři procenta na své náklady, což vlastně není vůbec špatné.
Před pár dny s podobnou akcí vyrukovalo také Tesco, které prý snížilo ceny hned u stovky vybraných potravin a v lednu chce v této aktivitě pokračovat, což zní poměrně slibně. Nakonec i zde by se mohlo snížení DPH promítnout.
Čtěte také: Obrovské změny v Lidlu. Některé zboží už si tam jednoduše nekoupíte. To nikdo nečekal
Je každopádně otázkou, jak to celé dopadne, protože sledovat, zda řetězce své slovo dodrží, není úplně jednoduché. Vše zřejmě rozřeší až Český statistický úřad v rámci svého sledování inflace. Na to ostatně bude čekat i Česká národní banka, která potřebuje vědět, zda se jí zdražování podařilo zkrotit nebo nikoliv.
Foto: Shutterstock
Nemyslím, že slevy v Lidlu budou naprostá pecka. Ten potravinový humus, který prodává i když zlevní bude i tak předražený.
Uvidíme reklamní tah je dobrý včera z bedynky mandarinek bylo 12 zhnilych ti se boha nebojí.
Myslím, že si z lidí hlavně dělají pr..l. Tolik mediálně propíraný Lidl a jeho “zlevňování”. Celý podzim nenápadné zdražování mnoha položek, ve výsledku v řádu jednotek až desítek korun a po Novém roce zlevnění řádově o halíře, u dražších položek o jednotky korun. Hlavně že minulý týden u všeho svítil nápis SLEVA. V reálu jsem za stejný nákup platil víc, než třeba v září 2023. Takže asi toliko ke zlevňování potravin v Lidlu. A hlavně, promítnutí zákonem daného DPH do ceny, NENÍ sleva !!! Mají nás opravdu za takové blbce?