Je třeba si uvědomit, že úřady tlačený přechod na elektromobilitu s sebou nese celou řadu důsledků, které zřejmě nebyly pořádně promyšleny. Předně to vypadá, že vozidla s tímto pohonem budou dražší než ta se spalovacím motorem. Bude si je tedy moci dovolit méně lidí.
Lidé se toho rychle zbavují
To však platí hlavně o nových vozech. U těch ojetých jdeme zase do druhého extrému, a to do toho, že jejich cena velmi prudce klesá. To by teoreticky řešilo první problém, jelikož méně majetní lidé by si mohli koupit ojetinu. Slavili by ale jen na chvíli, a to přesně do doby, kdyby se jí sami pokusili prodat. Zjistili by totiž, že propad hodnoty je obrovský.
“Před rokem jsem si koupil nový elektrický Mercedes za tři miliony korun. Zjistil jsem, že mi zásadně nevyhovuje a že je to jen nepoužitelná hračka. A víte co, teď jsem byl rád, že jsem se ho zbavil za 1,4 milionu,” říká podnikatel Richard z Brna.
Jak se ukazuje, použité elektromobily jsou jen velmi obtížně prodejným artiklem. Má to přitom hned několik příčin. Za prvé jde pro automobilky o novou technologii a některé s ní ještě neumí zacházet tak dobře, jak to vypadá na papíře. U nového vozu se může objevit celá řada závad, které znamenají to, že je auto celé měsíce v autorizovaném servisu, kde si s ním příliš neví rady. Není potom divu, že majitel takového vozu ho potom nějak poslepuje a raději pošle dále. Zánovní elektromobil se vám tak může hodně rychle rozsypat pod rukama.
Kdo by to chtěl?
Další věc je ta, že běžný člověk, který nakupuje bazarová auta, po elektrovozu příliš netouží. Chce si koupit kvalitní spolehlivé auto za rozumné peníze, které mu bude sloužit třeba pět let a potom ho ještě může zpeněžit.
Něco takového je u elektrického auta nepředstavitelné. Ojetiny se po roce dvou prodávají za polovinu ceny a po pěti letech jsou k mání doslova za pakatel. Kdo by chtěl vlastnit vůz, který každým rokem ztratí stovky tisíc korun na hodnotě.
Čtěte také: Konec řízení vozidel. Své auto odevzdejte a dostanete odměnu ve výši 30 tisíc korun. Tak už je to tady
Příkladem může být třeba aktuálně prodávané Porsche Taycan, které je považováno za jeden z nejlepších a nejluxusnějších elektromobilů. Nějaký nešťastník si ho před dvěma roky koupil za 3 807 000 korun. Najel na něm 16 tisíc kilometrů, což je sotva zajetí, a už ho prodává za 2 090 000 Kč. A to ještě pravděpodobně bude muset poskytnout nějakou slevu, aby ho prodal. Za dva roky tak na této hračce, kterou si ani příliš neužil, přišel o dva miliony korun.
Foto: Shutterstock