Situace kolem letecké společnosti Smartwings se začíná vyostřovat. Firmě zjevně docházejí peníze a přestala tak platit za služby dodavatelům. Mezi ty největší patří Letiště Praha, které se rozhodlo věc začít řešit a prostřednictvím své dceřinné společnosti Czech Airlines Technics zadrželo skupině dvě letadla spadající formálně pod ČSA, která však už několik let patří právě do holdingu Smartwings.
Výše dluhu Smartwings vůči letišti zřejmě není vůbec malá, když došlo k tak tvrdému kroku. Aerolinky se přitom ohánějí tím, že se až do konce února nacházejí v mimořádném moratoriu. Podle neoficiálních informací však nehradily ani platby, na které se toto moratorium nevztahuje. Podle serveru Lidovky.cz zvažuje vedení pražského letiště i prodej pohledávky třetí straně. To by znamenalo, že na Smartwings začnou peníze vymáhat finanční žraloci. Aerolinky se ale brání a letišti už zaslaly předžalobní výzvu. Zdá se však, že budou tahat za kratší provaz.
Skupina Smartwings v loňském roce v důsledku koronavirové epidemie prodělala 1,5 miliardy korun. Propustila také přibližně šest stovek zaměstnanců. Pikantní je, že firma na jedné straně chce žalovat státní společnost Letiště Praha a na straně druhé od státu požaduje nevratné kompenzace za covidovou krizi ve výši 1,1 miliardy korun. Kromě toho firma žádá, aby se jí stát zaručil za miliardový úvěr u bank. Pokud by následně zkrachovala, musel by stát jako ručitel dluh dorovnat.
Smartwings patří do holdingu Unimex Group, který vlastní miliardáři Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Polovinu firmy pak vlastní čínská společnost CITIC. Vlastnická struktura se ukázala být velkým problémem, protože Číňané o aerolinky nejeví zájem a nechtějí se podílet na jejich chodu. Dvojici miliardářů, která se stabilně objevuje v první dvacítce nejbohatších lidí v České republice, se potom do firmy nechtějí vkládat vlastní prostředky a peníze, které by aerolinkám daly šanci pokračovat, požaduje od státu. Jak se však ukázalo, zároveň není ochotna platit za objednané služby.
Miliardář Jiří Šimáně zahájil v posledních dnech novou ofenzívu s cílem získat od státu kompenzace a záruky. Tvrdí, že stát aerolinkám musí pomoci, protože patří do strategické infrastruktury státu. To je ale pouze jeho pohled. Smartwings tu historicky plní především roli charterového dopravce Čechů na dovolenou. Posuďte sami, nakolik strategická služba to je. Pravidelné linky firma provozuje do běžných destinací, kam z Prahy létají i další dopravci.
Společnost Smartwings navíc měla problémy už před současnou krizí. Mezi Čechy navíc není příliš oblíbena kvůli svým notorickým zpožděním a velmi špatným službám. Opakovaně byla zařazena mezi nejhorší aerolinky světa. Jakoby to chtěla potvrdit, když její pilot v roce 2019 letěl přes půl Evropy na jeden motor, i když měl okamžitě přistát.
Nedomníváme se proto, že by byla podpora pro Smartwings správnou cestou. Vzhledem k nejisté budoucnosti letectví v příštích letech by znamenala možná zcela zbytečně vynaložené miliardy z prostředků daňových poplatníků do firmy, která z poloviny patří čínské státní firmě.
Foto: Shutterstock