Málokdo očekával tak rychlý postup Tálibánu a mnozí tomu dodnes nemohou uvěřit. Afghánistán je opět v moci radikálního hnutí, které se spoléhá na ten nejpřísnější výklad práva šaría. Hnutí, které se Američanům před dvaceti lety povedlo potlačit, ale které nikdy zcela nezmizelo. Jednoduše si počkalo na svou příležitost, a ta přišla.
Situace je podle všeho špatná téměř pro všechny Afghánce. Pokud ale nějaká skupina zažívá sešup o mnoho pater níže, jsou to ženy. Ty mohly dosud v Afghánistánu žít velmi svobodně, možná svobodněji než v leckteré jiné arabské zemi. Američané podporovaly dívky v tom, aby chodily pravidelně do školy a následně na univerzity. Mnohé na základě toho získaly lukrativní zaměstnání ve státní správě či médiích.
Teď je ale všechno pryč. Nic z toho už pod Tálibánem nebude možné a ženy se musí vrátit do pozic, které jim dle práva šaría náleží už od středověku. Deník The Guardian teď přinesl obzvlášť tíživé svědectví jedné mladé ženy, studentky, která celý svůj dosavadní život žila v relativně svobodném Afghánistánu.
“Mám téměř dodělané dvě simultánní studia ze dvou nejlepších univerzit v Afghánistánu. Měla jsem promovat v listopadu na Americké univerzitě Afghánistán a na Kábulské univerzitě. Ale to vše se doslova vypařilo před mýma očima,” popisuje žena v textu pro The Guardian. “Tolik dní a nocí jsem pracovala na tom, abych se stala člověkem, jakým jsem. A přesto, když jsem dorazila domů, to první, co jsem spolu se svými sestrami udělala je, že jsme schovali své občanky, diplomy a certifikáty. Jsem zdrcená. Proč mám schovávat věci, na které jsem hrdá?“
“Jako žena se cítím být obětí politické války, kterou začali muži. Už se nemohu smát nahlas, nemohu poslouchat svou oblíbenou hudbu, nemohu se setkávat se svými přáteli v oblíbené kavárně, nemohu si obléct své oblíbené žluté šaty a dát si růžovou rtěnku. A už nemohu chodit ani do své práce nebo dokončit univerzity, kterým jsem věnovala roky,” píše z Afghánistánu žena, které jsou upírány věci, jež dosud vnímala jako samozřejmost.
Podle této mladé ženy je zvrat situace děsivý. Na ulicích bylo možné vidět vystrašené tváře žen a veselé tváře mužů, kteří nenávidí ženy. Nebyli to přitom jen bojovníci Tálibánu. Mnozí afghánští muži vyšli do ulic a radikály vítali. Následně se společně smály ženám a zastrašovali je. Na místo toho, aby se jich zastali.
“Když se vzdávala jedna provincie po druhé, přemýšlela jsem o svých dětských snech. Já ani mé sestry jsme nemohli spát, vzpomínali jsme na příběhy naší matky, která nám vyprávěla o éře Talibánu a způsobu, jakým zacházeli s ženami,” vypráví studentka. Sama byla přesvědčena o tom, že se vláda její země bude s pomocí armády Tálibánu bránit. Nenapadlo jí, že se vše tak rychle rozsype. Právě to se ale stalo. Teď se musí připravit na život, který bude úplně jiný než ten, na jaký byla zvyklá. Bude o poznání smutnější.
Tento příběh může být protipólem názoru, který v České republice šíří například arabista Petr Pelikán. Podle něj ženy v Afghánistánu vlastně ani žádná práva nechtějí. Jak se ale ukazuje, za posledních dvacet let vyrostla generace žen, u kterých už je to jinak. Je také otázkou, zda dříve ženy skutečně svá práva nechtěly, nebo se to jen bály říct, případně o něčem takovém vůbec neměly ani tušení. Čtěte více: Afghánistánu vůbec nerozumíme, říká arabista Pelikán. Místní ženy jsou se svým životem spokojené, “tlumočníci” jsou ve skutečnosti agenti
Foto: Shutterstock
A co zabránilo této ,,prozápadní uvědomnělé skorobojovnici”, zachovat se jako děvčata v Kurdistánu, která prostě a jednoduše ,,vzala věci do svých rukou”? Jo ,,storky” o ublížených a neschopných, vlastně otevírají ,,srdce a peněženky” líp, hlavně pokud jde o migraci.
Na přesvědčeného válečníka máte dost zbytečné řeči. Ubožáku.
VSUDE jsou kolaboranti u nas jim rikame Pirati ci drive charta 77.Asi tak .
Pujcim si komentar a nazor snad nebude vadit i u nas jsou kolaboranti jedni by nas dali nemcům a druzi vymenili misto muslimů kazdy vi o koho jde .
A může se snad někdo divit tomu, že jak Talíbáni dostanou do rukou takovou ” slepici” že jí předhodí mužstvu k všeobecnému použití ??!!??
Přidal bych jim tam tu nánu pekarovou. Arabský nápis na sobě už má, tak je připravená na všeobecně používání.
Tenhle typ článků se sluníčkovými příběhy jsou lživá podprahová propaganda, která má hrát na naše city. Po odchodu vojsk NATO z Afghánistánu je očekávána další obří vlna migrace do Evropy a cíl té propagandy je samozřejmě stejný, jako v začátcích migrační krize v roce 2015, tzn. co nejvíc otupit odpor Čechů k migraci z jiných kultur. Počítejte s tím, že tyhle sluníčkové články se budou objevovat stále častěji, tak jak se objevovaly v médiích vždy, když byla očekávaná migrační vlna. Brusel, Merkelovou ani lidskoprávní neziskovky ještě nepřešly snahy k nám dostat migranty z jiných kultur. Oni s tím nedají pokoj a situace v Afghánistánu jim dává zase příležitost k tlaku na přijímání migrantů na nás i naše představitele. Jímá mě podzření, že nynější návštěva prezidenta Německa v ČR má za cíl přesvědčit naše představitele aby se podvolili tlaku na přijímání migrantů. Posledně, když tu přijela Merkelová, tak taky jen proto aby nám vnutila ty svoje pozvané černé dárečky.
vybrala si si tak ted neknuč ty bojovnice proč nejdou bojovat za svobodu ty vaši muži
“… proč nejdou bojovat za svobodu ty vaši muži”
viz můj příspěvek výše. Nemůžete chtít po někom, koho diskriminujete, aby bojoval za systém jenž mu upírá jeho práva.
Tohle má 2 roviny:
1) ad to, co říkal Petr Pelikán. Ten totiž uvedl to podstatné. Ano, jsou tu tisíce lidí, které chtějí západní způsob života. A to i tisíce žen. Ale v AF žijí miliony obyvatel, tedy i miliony žen. Podle jednoho příběhu jedné ženy nelze soudit na celkový stav společnosti. Paradoxně tak nelze činit ani na základě příběhů všech žen, které utekly “na západ”. Jsou to totiž právě ty, které chtěly na západ. A to není většina žen v AF. Tím netvrdím, že znám názor většiny žen v AF, jen tvrdím, že takto nelze soudit.
2) Když by po mě dnes někdo chtěl, abych šel do války za marx-progresivistik-feministické výdobytky=abych šel riskovat vlastní kejhadlo za lidi, kteří mne (začasté prokazatelně) diskriminují, tak bych se na to taky vykvák.
Pelikánovi se moc věřit nedá. Jako muslim by rád viděl zahalené ženy i u nás. Považuje to za přirozený stav věci, a ženy, které s tím nesouhlasí, považuje za zvrácené.
Nejsem si zcela jist, zda jste pochopil o co šlo mě.
1) TAL má v AF zjevně a nepopiratelně dosti širokou základnu podpory a nestaví se proti němu ani většina žen, resp. nejeví snahu před ním prchnout.
2) Feminismus je velmi obtížné, prakticky nemožné, rozlišovat na umírněný, rigidní, radikální …, a zároveň má jak obrovský vliv v tzv.demokratickém světě, tak i masivní snahu diskriminovat muže a i ty ženy, které si “dovolí mít tu drzost”, že s ním nesdílejí jeho/jich (začasté velmi podivné) postoje. Ale zároveň po mě stát, otevřený vlivu těchto “divnožen” chce, abych mu byl v případě krize loajální a šel (i) za svou vlastní diskriminaci nasazovat život. Ale to bych fakt musel mít IQ tyque …
Jsem zmatena.Afghanistan je nam prezentovana jako zeme chuda zmitana valecnym konfliktem a kam je treba posilat hromady pomoci a penez a tady slecna studentka se najednou nemuze jit poveselit s kamoskama do sve oblibene kavarny.Ve meste se asi meli jak prasata v zite a na sve spoluobcany na vesnici kaslali a nepomohli.Divna zeme.
Měli zbraně, mohli se bránit. Podobná situace byla údajně i v Rusku po VŘSR, kdy všichni naříkali, jak to je, či bude, hrozné, aůe ochota popadnout pušku a jít na bolševiky byla skoro nulová.