Hlavní letní sezóna se rozjíždí do plných otáček, a tak z České republiky startuje jedno letadlo za druhým, aby odvezlo další dávku dovolenéchtivých Čechů k moři. Tento způsob dopravy platí za mimořádně bezpečný, například v porovnání s dopravou automobilovou nebo vlakovou. Přesto se ho obává největší množství lidí. Zřejmě proto, že když už dojde k nějaké nehodě, bývá to většinou fatální pro všechny.
Na tohle budou vzpomínat
Hrozný zážitek si před pár dny prožili pasažéři letu OK-TSO společnosti Smartwings, který vzlétal z řeckého Heraklionu na Krétě. Ovšem už krátce po vzletu se na palubě objevily závažné problémy, které posádku donutily vyhlásit stav nouze.
Boeing 737-8 vystoupal až do výšky 25 tisíc stop, ovšem musel se urychleně vrátit do výšky 10 tisíc stop, což pro cestující bylo spojeno s pocitem velmi rychlého klesání, na které v žádném případě nejsou zvyklí. Piloti zároveň nastavili kód 7700, který označuje stav nouze.
“Mysleli jsme si, že je to náš konec, byly to opravdu otřesné chvíle,” vypověděla jedna z pasažérek letu. Ukázalo se ale také, jak důležité je sledovat instruktáž ohledně bezpečnosti, která předchází každému vzletu. Většina lidí si říká, že jde jen o povinný balast, ale tentokrát informace využili.
Postupovalo se dle nouzového plánu
Nad cestujícími totiž vypadly kyslíkové masky, které si museli urychleně nasadit. Zveřejněné video z paluby potom cestující informuje o tom, že je na palubě dekomprese a je potřeba zachovat klid a pomoci dětem. Jak jistě víte, nejprve je třeba nasadit masku sobě a potom teprve pomáhat ostatním.
Zajímavé přitom je, že podle výpovědi cestujících mělo letadlo problémy už před vzletem, kdy bylo několik hodin opravováno a došlo tak ke zpoždění. Když potom po vzletu došlo k problémům, letušky prý na palubě nervózně pobíhaly a linul se zde nepříjemný zápach.
Čtěte také: Kapitán Smartwings letěl přes půl Evropy na jeden motor. Ohrozil 170 lidí, hrozí mu vězení
Nakonec ale vše dobře dopadlo, letadlo se vrátilo na Krétu a pro cestující byl následující den vypraven náhradní stroj. Tentokrát už Smartwings doletěl až do Prahy.
Foto: Shutterstock
Prosím vás, tady ten server (poslal mi kolega odkaz), to je nějaká partiovka, nebo něco, pro méně vnímavé? Pokud si to shrneme, tak letadlo odstartovalo a při stoupání do FL25 došlo k dekompresi, vypadly masky (vypadávají automaticky) a letadlo se vracelo na místo vzletu, tedy provedlo standardní proceduru pro tyto případy. Jako ano, není to normální stav, ale zase to není tragédie. Posádka je na tyto situace cvičená, zachovala se jak měla, pasažéři mají zážitky a titulek tohoto článku je úplně mimo!