
Jde o dokonalý příklad toho, jak rychle se v dnešním světě věci mění. Ještě před pár lety si nikdo nedovolil pochybovat o dominanci evropských automobilek, které produkovaly jedno naftové, potažmo benzinové auto za druhým.
Není to dobré
Pravdou je, že přibližně sto let byly tyto automobilky výkladní skříní evropského průmyslu. Jak se ale zdá, tato doba končí a paradoxní na tom je, že jsme jim zatli tipec sami obrovským tlakem na snižování emisí.
To by se dalo ještě pochopit, pokud by se k této iniciativě připojil i zbytek světa, jenže to se nestalo. Ten naopak začíná být ještě více špinavý, zatímco Evropa si ničí svůj tradiční průmysl, aby do ovzduší pumpovala o pár procent emisí méně. Je to možná chvályhodné, ale zcela určitě je to hloupé.
Černé na bílém už je konec automobilů se spalovacím motorem k roku 2035. Jenže to zdaleka není finále a na tomto poli se toho ještě odehraje spousta. Ostatně, už teď se objevují iniciativy, které mají za cíl dostat ze silnic “špinavé” motory co nejdříve.
Loni se jen o fous podařilo zabránit tomu, aby relativně nová dieselová auta nedostala stopku, protože by nesplňovala měření emisí dle nových norem. Tehdy na to poukázalo německé ministerstvo dopravy s tím, že by to znamenalo konec provozu milionů těchto vozidel v celé Evropské unii.

Neuděláte s tím nic
Úředníci se však mohou ohánět tím, že automobilky tehdy klamaly a jejich vozy emise měly plnit, i když tak v reálném provozu nečiní. To může být důvod k zákazu starších vozů již relativně brzy, byť by na to doplatili hlavně zákazníci. Ti by se pak mohli s automobilkami soudit, avšak zřejmě by jen urychlili jejich krach.
Dále tu pak máme emisní povolenky, které se od roku 2027 budou vztahovat i na osobní dopravu. Hned v první fázi to může znamenat zdražení litru běžných pohonných hmot o 10 korun na litr. A pak se klidně může dále přitvrzovat.
Čtěte také: Kdo má auto starší 15 let, už do něj nebude smět natankovat. Tak už je to tady, lidé dojezdili
A kdo bude používat takové auto, když bude litr nafty stát 100 Kč? Pravděpodobně nikdo. Toto je tak velmi efektivní způsob, jak fakticky dostat spalovací motory se silnic výrazně dříve. Jak se přitom ukazuje, nikdo s těmito nařízeními nic neudělá.
Foto: Shutterstock