Je otázkou, zda existuje lepší podnikání než prodej naprosto předražené kosmetiky. Podle velmi podrobných průzkumů totiž obvykle neexistuje valný kvalitativní rozdíl mezi tím nejlevnějším produktem dané kategorie a tím naopak nejdražším. Rozbory ukazují, že složení je většinou velmi podobné. Dramatický rozdíl je ale v ceně.
Předražené kousky
Třeba takový krém od privátní značky z drogerie vás může vyjít na 50 Kč, ale od značkového výrobce také na 500 Kč. Pakliže byste se řídili čistou racionalitou, ten dražší byste si nikdy nemohli koupit. Ovšem marketing a drahé reklamní kampaně udělají pochopitelně své.
Potom je ale otázkou, když se takovou společnost prodávající drahou kosmetiku podaří etablovat, jak je možné, že náhle zbankrotuje. Aktuálně se to stalo oblíbené značce Avon Products, která má velmi silnou přítomnost i v České republice. Bankrot však ohlásila ve Spojených státech amerických. Může to mít konsekvence i pro tuzemský trh.
Najednou se totiž ukázalo, že společnost nasekala dluhy ve výši miliardy dolarů, což je jen těžko uvěřitelné. Pakliže se ale s povahou dluhu seznámíte podrobněji, zjistíte, že to není třeba kvůli nezájmu o její produkty a byznysové potíže. Naopak, tam se dařilo velmi dobře. Jenže v USA také prasklo, že Avon přimíchával do svých produktů velmi problematické látky. A jsme zase u té kvality a ceny.
Zvláštní řešení
Zákaznice se teď logicky cítí poškozené, protože do této kosmetiky investovaly nemalé částky, a teď se dozvídají, že byla vyráběna kdoví z čeho. Navíc to něco mohlo způsobovat rakovinu. V cizině už jim začalo být přiznáváno odškodnění, které se aktuálně vyšplhalo na takto astronomickou částku.
Jenže namísto toho, aby se k tomu Avon postavil čelem a vzal si na splácení odškodnění třeba půjčku, vyřešil to skutečně šalamounsky. Svou mateřskou společnost poslal do bankrotu. Ovšem takovým způsobem, že by měla být především očištěna od dluhů a v pozměněné podobě fungovat nadále.
Čtěte také: Velká česká banka náhle zkrachovala. Lidé teď musí udělat důležitou věc, jinak své peníze už nikdy neuvidí
Zbankrotovaná společnost je přitom majitelem i české pobočky Avonu. Zde tato značka nadále působí a funguje. Obrovskou prezenci si tu získala především tím, že její produkty jsou prodávány na základě multi level marketingu, kdy motivovaní prodejci nutí produkty svému okolí. Nedávno však značka spustila i svůj e-shop a v některých zemích otevírá také kamenné prodejny.
Foto: Shutterstock, zdroje: British Beauty Council, The Guardian