Ekonomické oživení, které podle statistik zažívá v druhé polovině tohoto roku Česká republika, možná nebude mít dlouhého trvání. Průmysl, na kterém je tuzemská ekonomika stále do značné míry závislá, se totiž dostává do obrovských problémů, které v první řadě pramení z nedostatku polovodičových komponent, takzvaných čipů. V druhém sledu už se ale ozývá i oslabování klíčových světových ekonomik. Naposledy oznámila podprůměrná čísla hospodářského růstu Čína.
Výroba ve Škodovce se zastavuje
Nejvýznamnější česká firma, Škoda Auto, od dnešního dne 18. října v podstatě zastavuje výrobu. Tento týden se na jejích linkách až na drobné výjimky nebude vyrábět vůbec nic a je otázkou, co bude v dalších týdnech. Automobilka už vyhlásila takzvaný “nouzový režim”, ve kterém zřejmě pojede až do konce roku. Ten přitom počítá s významným omezením výroby.
Co vlastně nedostatek čipů znamená v číslech? Automobilový průmysl hlásí, že letos se mu kvůli výpadkům v dodávkách nepodaří vyrobit 250 tisíc aut, která by z linek nejen Škodovky, ale také Hyundaie či Toyoty, jinak sjela. Pro výrobce vozů a jejich subdodavatele to bude znamenat ztrátu ve výši 200 miliard korun. To je pochopitelně i částka, o kterou přijde česká ekonomika jako taková. Vzhledem k různým multiplikačním efektům to přitom v konečném důsledku může být ještě mnohem více.
Hrozí masivní propouštění
Může tak nastat věc nevídaná. Dosud suverénně jedoucí Škoda Auto, která v minulých letech nabírala zaměstnance ve velkém a dávala jim skvělé podmínky, může začít propouštět. Automobilka přitom v České republice zaměstnává 35 tisíc lidí. Podobně jsou na tom i Hyundai a Toyota, ve kterých pracují další desítky tisíc lidí.
Podle šéfa škodováckých odborářů Jaroslava Povšíka jde o největší krizi ve Škodě Auto za 45 let, jak uvedl pro server E15.cz. Tentokrát přitom často nadsazená odborářská slova nikdo příliš nezpochybňuje. Očekává se, že dodávky čipů by mohly naběhnout ve druhé polovině příštího roku. To je ale pro automobilku velmi daleko, navíc to ani není jisté.
O problémech v automobilovém průmyslu, a Škodě Auto obzvlášť, bude jednat tripartita. Vláda zvažuje obnovení programu Antivirus, který by zamezil hromadnému propouštění, ke kterému by zřejmě jinak došlo. To by ale byl obrovský problém i pro samotné automobilky. Pokud pracně nabrané lidi jednou propustí, budou jim scházet ve chvíli, kdy se výroba opět bude moci rozjet na plné obrátky. Pak je sice nebude brzdit nedostatek čipů, ale málo lidí na linkách.
Foto: Shutterstock
je jasné, že to ty dva politické slepence naprosto klidně zvládnou s prstem v nose a stojíc na jedné noze. ;o))) nebo že by ne? ;o))) už se těším na podnětné reakce typu: rozhodně líp než babiš nebo ano. ;o)))
Čeká nás toho po Babišovi mnohem více…Koblihy, děkujeme!! Kobliha ale tenkrát chutnala,co?
Babiš může za VW, Ty jsi už nemocnej.Byl to právě on ,co odmítl,zastavit automotiv z důvodu covidu, protože už před ním byli v potížích a on jim nechtěl platit kurzarbait, je to věc těch tvých EU kamarádů. Zisky nám,chyby a prodělky
českému lidu.
Babis muze za vse, co? Elektrina, plyn, bunicina, Adblue, cipy. Kurva, je ten Andy dobrej. Dokazal posrat celou EU, Britanii, a to jen pouhou silou vule. Nebo jak ze to udelal? Ja si s chuti pockam na chvalu Fialy a spol. Fiala rovnou rekl, ze Green deal je dany a hotovo. A ze se mame pripravit na vypinani zarovek a radiatoru. My, kteri mame energie dost a budeme jen sbirat dtobky. A za vse muze Babis a dalsich 30 let to bude mantra, jako blabol o rozkradene zemi komunisty. Rozkradena je ted. Kdyby tady nic nebylo, nevdrzelo by to dodnes…
to nepochopíš….nemůžeš pochopit o co jde..žij v nevědomosti a hlavně nejez koblihy,chytrolíne
Spolkni prasek,slepenče💪
Jen tak na okraj,to opravdu řídí koncern někdo kdo je pak odkázán na to kolik vyprodukuje “čína” čipu,to snad není ani amaterské,toje cílená likvidace evropy,vrátíme se do 17 století
auta mají jezdit bez čipů
Kolik let u nás někteří rozumní politici a ekonomové opozorňovali na tu nesmyslnou orientaci naši ekonomiky jen na automobilový průmysl, že nás to jednou bude hodně mrzet. Nikdo z těch u vesla nahoře je neposlouchal a vysmívali se jejich varování. Vždyť už na ekonomických školách se vyučuje, že v časech krize první kdo padá na hubu je automobilový průmysl. A to nejsou jen automobilky, kdo padne na hubu, ale tisíce dalších firem, zajištujících pro automobilky komponenty a služby. A všechno je to důsledek špatných politických rozhodnutí Bruselu a jeho utopické agendy green deal.
auto musí smrdět a být bez čipů
….zaměstnává 35000 lidí. Otázka zní, zda zaměstnává nebo v ní pracuje v rámci různých prac. agentur? Nějací Poláci nebo Ukrajinci pod agenturou nás nemusí zajímat.
Musi… oni nepujdou domu. Jen je vyhodi. A co asi budou delat… pracovat ne. Nebude kde. Budou krast a loupit. A navazane firmy, minimalne 10x vic lidi. Maji rodiny, dluhy, hypotekyl az to povoli, bude to masakr…
Všichni se soustředili na automobilový průmysl a tohle je výsledek.
Ani nejhloupější sedlák neoseje všechna svá pole jedinou plodinou.
Tihle všichni polistopadoví ,,odborníci” úspěšně dotáhli naši zem
doslova do totální pr…e!A s dalšími odborníky z EU takhle krachuje celá Evropa.Ale dobře tak všem,kteří tohle podporují a ještě u toho jásají.
Děda – starý kulak – mi dal jednu radu do života, nikdy nesej plodinu, která byla letos slabá – udělají to všichni a na přes rok jí bude mnoho a cena bude nízká…
To jsou tedy chudáci. To nevěděli, že auta za milion jsou neprodejná. Vyrábět auta na elektřinu ,která nebude,tedy přinejmenším levná, je pro plno automobilek konečná. Vidíme ,jak se potácí bývalý SAAB. Chtějí vyrábět auta nabitá čipy a nestarali se o to ,kde je vezmou? Stejný jak B energy,co uzavírala víceleté smlouvy a dodavateli nezaplatila.
Tak tohle tvrdím od počátku – nedotovat,propouštět a zavírat….to je přirozený princip, ne to, aby prodavačka z malé obce svými daněmi dotovala největší koncern v Evropě…
když dostávali desetitisícové odměny, také na prodavačku z vesnice nepřispívali.
Vtipne je, ze Skoda dani v Nemecku. Ale pomoc bude z dani CR, kde neodvadeji ani hovno. Kdyz se dari, vsichni sidi a podvadeji, neplati nic, co extra nemusi. Zacne problem a bum, state dej a jeste a vic a dele… za me nechat vyhnit. Jako strhnout naplast. Po pruseru se mozeme zvednout.,ale ted, jen budeme kulhat s prustrelem kolene…
Mají vydělaný miliardy peněz a ted to budeme platit ze svých daní.
kdyz se tedy v te skodovce vsechno posere, jaky vliv to bude mit na inflaci???
OK. Škoda u nás prodává na naše poměry oproti jiným trhům drahá auta. Když se na oněch trzích nedaří, tak chudí Češi na oplátku plaťte… Fakt už jděte někam…ani korunu!!!
Ono to nahodou vubec neni na skodu, ani pro Skodu :-). Zcela pominu za co ty auta stoji obecne (to neni jen problem apriori Skody), ale polozte si otazku, jestli je nutne, aby kdejaka lopata jezdila autem. Nebylo by vubec od veci zavest zase dvousmenny provoz (dobre, z ekonomickych duvodu trismenny na 3 a 1/3 dne), propustit ty, jak to rict slusne, agenturni “pracovniky” a nechat si zase jen kmenovy. Byl jste nekdy nekdo v Boleslavi nebo Rychnově/Solnici/Kvasinach? V panelaku se neda bydlet, jsou plne svoloce, co vecne chlasta a smazi ve dne v noci, v krajovych vilkovych ctvrtich se skupujou baraky a delaj se z toho cerny ubytovny. Moralka techto pracovniku je na nule (a nejen pracovni). Umi si nekdo treba z Prazkejch predstavit jak to tu vypada? No dobre, Karlinsky a Zizkovsky asi umi. A ted jeste k tomu bude nejakej odborarskej smejd brecet, zbych mu na tu jeho tlustou hubu pridaval z dani? Nas**t. A to specialne i proto, ze vim, ze koncernovy pravidla nedovoli na pristi rok objedna vic nez x% navic, takze pristi rok zase budou kricet ze nemaj “cipy”, protoze proste neobjednali dost. Vysledek je jak v kocourkove – nakup nesmi objednat nad schvaleny %, disponenti nesmi nabrat nic na sklad nad dobu behu linky v hodinach, …. Tak at to klidne na par mesicu zavrou, jejich chyba, alespon se to tu trochu procisti. A lopatam bych nedal ani tech 60%. A nakonec, stejne to “zavreny” neni – jedou tak asi na pulku (podle zam. aut na parkovistich – myslim u delnickejch, aby nekdo nejecel ze jsou to kancelarsky) a jenom hulakaj o podporu. Provoz na jednu nebo dve smeny by to vyresil a agenturni svoloc muze konecne tahnout a bude se tu zas dat normalne zit.
Babišácká krize
Dalsi Slepenej PACIENT👎JDI SE LEČIT💪
Ono dát každému zaměstnanci 100 000Kč na Vánoce a 80 000Kč na dovolenou k nezaplacení… Teď brečí a dostanou dotace… HNUS!!!
To nikdy nedali jen lžou jak ti komunisti. Tech 100tis je na každou celou linku a vyplácí se jim to po kouskách a až v dalším roce.A pokud je zaměsnanec přemístěn na jinou linku tak se mu bonus krátí.Když je propušťěn i na jediný den ta strácí nárok na tento bonus. Jinak souhlas praktiky škody opravdoví hnus.
100000 Kc jsem vydelal predloni v docich v Rotterdamu na udrzbe za deset dni (10 hod denne 36€/hod, kurz byl 27,30Kc/€). Od te doby sly ceny za praci jeste vyrazne nahoru. Das konzern vas tam teda bere pekne na hul.
Byla to EU, kdo vyhnal progresívní technologie (vč. evropanů, schopných je zavádět a dělat) do Číny (a jiných států mimo ni). Byla to EU, kdo nesmyslnými požadavky na auta způsobil, že žádná auta bez čipů se nevyrábějí. Škoda 120 nebo Trabant v sobě žádné čipy neměly, maximálně v postradatelném autorádiu.
Myslím, že ve škodovce by měly padat hlavy na manažerských postech, protože jistě nesou svůj díl odpovědnosti. Nejspíš tam někdo dříve objednal málo čipů, protože nechtěli držet zásoby. Nevím proč by se daňoví poplatníci měli skládat na platy škodováků za manažerské chyby?? Takže žádná podpora. Copak jiným lidem také padají pečení holubi zadarmo do úst.
To jsou Němci, a ti jsou nedotknutelní jako za protektorátu.
Já bych nad tím tak netruchlil, tak se prostě bude vyrábět méně aut, vždyť to jedině prospěje té naší zeměkouli….
Píše se o uhlíkové stopě ,kterou každý po sobě zanechává ,tak by to byl jeden z prvních kroků ke zlepšení životního prostředí.
Češi by o práci přijít neměli a agenturní zaměstnanci se holt poohlédnou jinde…
Automobilky se rozhodly, že si čipy neobjednají, protože nevěří svému produktu a nechtěly se zavázat dlouhodobými kontrakty.
Není důvod prodlužovat agónii končícího odvětví za státní peníze. Na světě není místo pro 8 miliard lidí a půldruhé miliardy aut.
cipu je dostatek jenze to by skodovka nesmely byt vysr-ana a koupit si novejsi, drazsi model, nechapu jak banda takovych idiotu muze vest firmu jako skodovka, pokud jim jeste stat bude prispivat na vyplaty tak to bude teprv ostuda a rozkradani statu
V Bělorusku se prodá Škodovek 0 ks – po neuskutečněném mistrovství světa tam mají Škoda a Nivea zákaz, horší je situace v Číně. Škodovka po zájezdu našeho Tchaiwance tam neprodá téměř nic. Ale jak Vystrčil říkal, přece se nebudeme hrbit za nějaký mrzký peníz. Ať žije Tchaiwan.
Máte pravdu, teď by měl “umělec” Vystrčil předvést, jak se oživuje ekonomika státu. Ale to bychom po něm chtěli asi moc, stejně jako po všech těch politických elitách, které se umí po volbách shodnout jen na jediném – žádné zmrazování svých platů na 5 let. Když jsem se včera dívala na zprávy, jak se všichni vyjádřili, že oni si přece navyšování platů zaslouží, tak se mi chtělo zvracet. A to jsem nic špatného nesnědla.
Pan Vystrčil se jen vehementně snažil udělat puč na p. Zemana, kterého momentálně nepotřebujeme,protože jim nějak vázne složit vládu. Hlavně MPSV. Kde se má udělat důchodová reforma,ale nikdo neví jak.
25 let…neboli čtvrt století…všichni věděli že orientace ekonomiky pouze na automotive je zrůdnost! A teď prostě oslnění úspěchem bleskurychle skončilo!!! Co na tom nechápete?
Výrobcové čipů si nemohou dovolit vyrábět stále stejné a dnes již dávno svým výkonem zastaralé čipy. Naopak, konkurence je v tomto odvětví dravá a jakékoliv zaváhání znamená ztráta konkurenceschopnosti na trhu. Čipy jsou, ale akorát už se jedná o jinou kvalitu a tím pádem i cenu, což automobilky zcela ignorují a daných čipů už se vůbec také nemusí ani dočkat. Dvacet let se zde zavírali oči nad tím, že je tato ekonomika fatálně závislá na automobilovém průmyslu a že nám to může zlámat vaz. Jelo se dál a agentury sem lifrovali statisíce ukrajinců. Nyní se sen o montovně Evropy pomalu hroutí a bude to opravdu bolet. Za blbost se ale platí
At si strci ta predrazena auta do zádele. Dobre jim tak. Jen se smeji,jak to jde z kopce👎🤣🤣 Ja pracuji v Nemecku za 2800€ jako kamionak uz 10 let a vim ze jsem vyhral💪Fiala a cela slepena žumpa Vam pomuze,vzdyt jste si je zvolili,tak se k nim ted lodlete,trubice🤣🤣
Myslím že pro stát je levnější platit podpory v nezaměsnanosti než lejt tišnené peníze do fabryk.
Čipů je dost,ale Němci nechtějí dělat levnější a obyč.auta,hybrid a elektro nikdo nechce,tak vyvolají automotiv krizi a chtějí ,aby jim to Češi zaplatili v antiviru. P.Dlouhý se toho již domáhá,tento falešný komunista, a to se cpal na Hrad.
Škodovka stojí, ale proč? Protože se mikrosoučásti z autočipů, ládují prostřednictvím vakcín, do lidí. Jak jinak vysvětlí odpovědní jejich nedostatek až v době výroby tohoto zabijáckého svinstva? Před tímto zločinem, proti lidskosti, takové problémy nebyly. Toto je zcela zacílená likvidace lidí, konkrétně Evropy v zájmu Americké zabijácké politiky…
S prichodem elektromobility a koncovou cenou vozu pro zakazniky 1mio+ zadna velka vyroba nepojede, to konci. Cina uz neni ten skvely trh, co byl pro Skodu klicovy. Ja byt skodovakem, shanel bych si praci jinde, jiz minimalne od leta. S technickou anglictinou a solidni odbornou urovni nebudou mit zapadne od Ase (a tim nemyslim zrovna Nemecko) problem sehnat zajimavou praci a v neposledni rade mohou zacit konecne opravdu vydelavat (tzn. skutecne hodne nad 100 000 Kc mesicne jiz v remeslnych pozicich). Ceny za odbornou praci sly totiz v civilizovanych zemich po covidovych lockdownech velmi nahoru, a tim opravdu nemyslim zamrzle oborove mzdy v Nemecku.
Nicmene, kazdy sveho stesti strujce.