Investování do elektromobilu je finančně náročné. A to i přesto, že se dají najít ojeté modely za zlomek původní ceny, jako například starší modely značky Tesla. Ale stojí vůbec za to investovat do ojeté elektromobily za stejnou cenu, za kterou se dá koupit nový tradiční automobil?
Apple efekt v automobilovém průmyslu
Elektromobily, zejména značka Tesla, se stávají novou láskou mnoha lidí, podobně jako se to stalo s produkty Apple. U zákazníků je zřejmé silné pouto ke značce. Dokonce je tak silné, že jsou ochotni za ně platit nemalé částky a odmítají jakoukoliv kritiku. Ale co když je elektromobil jedinou možností z důvodu emisí nebo osobních preferencí a na novou Teslu prostě nejsou finance?
Starší Tesla Model S: cenově dostupná volba
Existuje možnost koupit ojetou Teslu Model S za cenu kolem 567 000 Kč. Tento model z roku 2014 má na tachometru vysokých 530 126 km. Automobil disponuje solidním výkonem 367 koní a nabízí dojezd 325 km na jedno nabití, což je zhruba polovina dojezdu, který nabízí nový model S. Ale stojí za to riskovat a investovat do takto ojetého elektromobilu?
Rizika spojená s ojetými elektromobily
Přestože je cena lákavá, je třeba brát v úvahu, že stárnutí elektromobilů a jejich baterií je stále do určité míry neznámá. U tohoto konkrétního modelu je navíc patrné estetické opotřebení. Opravy a servis Tesel jsou nákladné a potřebují speciální vybavení a odborné znalosti. Kromě toho je třeba vzít v úvahu i otázku ekologické likvidace starých baterií.
Je Tesla za půl milionu dobrý nákup?
I přes všechna rizika může být ojetá Tesla za půl milionu korun lákavou nabídkou pro ty, kdo chtějí vstoupit do světa elektromobility. Investice do ojetého elektromobilu, jako je Tesla Model S, je pro ty, kdo hledají cenově dostupný vstup do světa elektromobility. Přestože nabídka síly 367 koní a dojezdu 325 km za cenu nového tradičního automobilu zní atraktivně, je důležité brát v potaz skutečnost, že životnost takto ojetých elektromobilů a jejich baterií je stále nejistá. Navíc, náklady na údržbu a servis mohou být vysoké a estetické opotřebení může ovlivnit celkovou spokojenost s vozidlem. Nakonec je to otázka osobního rozhodnutí, založeného na vlastním výzkumu, finanční situaci a ochotě přijmout určitá rizika.
Elektromobilita za půl milionu – splněný sen či prodělečný risk?
Elektromobilita je budoucnost, ale její přítomnost je pro mnohé stále finančně nedosažitelná. Ojetá Tesla za půl milionu korun může být svým způsobem lákavá, ale jak ukazuje příklad zmíněného modelu, také to může být risk. Absence rozsáhlých dat o životnosti těchto vozů a baterií, vysoké náklady na servis a potenciální problémy s recyklací baterií jsou faktory, které by měly být zváženy.
Na druhou stranu, pokud jste zapálený fanoušek elektromobility a cítíte, že je to cesta, kterou chcete jít, tak ojetá Tesla může být dobrým místem pro začátek vaší cesty. Ale stejně jako u jakéhokoli ojetého vozidla, je důležité provést důkladnou prohlídku před tím, než se rozhodnete pro nákup.
Jak už to tak bývá, nikdo vám nemůže říct, zda je to pro vás správný krok. Vaše rozhodnutí by mělo být založeno na vašem vlastním výzkumu, preferencích a finanční situaci. Ať už se rozhodnete jakkoliv, elektromobilita je vzrušující nový svět, který se neustále vyvíjí a nabízí nové příležitosti.
Foto: Shutterstock, zdroj: Torquenews, Auto
Na hov.. Tesla. Za ty peníze můžete mít i čtyři roky starou Škodu Superb 3 v nejvyšší výbavě Laurin&Klement se sto tisíci km na tachometru nebo několik let staré Audi A6 3,0 tdi. Tesla na rozdíl od Audi či Superba má hrozné zpracování karosářských dílů, mnohem rychleji začíná rezavět a má mizernou užitnou hodnotu, astronomický servis atd.