
Je to něco naprosto nevídaného. Něco, co bortí dogma celých generací, které se na to mohly spolehnout. Jeden z největších zaměstnavatelů v Evropě, ale také v České republice, totiž vstupuje do nové éry. Ta dosavadní se nesla v duchu neustálého navyšování počtu zaměstnanců, což ale končí. Teď se bude pravděpodobně propouštět. A může to trvat celé roky.
Dohoda padla
Řeč není o nikom jiném než o skupině Volkswagen. Ta je prostřednictvím mladoboleslavské Škodovky největším zaměstnavatelem v České republice. Možná už jste si ale i vy povšimli, že v posledních letech se u této společnosti něco změnilo. Zatímco dříve nabírala prakticky každého, kdo projevil o štědrý plat a benefity zájem, dnes už tomu tak není. I česká automobilka totiž snižovala stavy. Činila tak ponejvíce přirozenými odchody, ale v některých případech si pomohla i ukončováním smluv s agenturními pracovníky.
To byla však teprve malá ochutnávka toho, co pravděpodobně přijde. Volkswagen totiž v Německu přistoupil k bezprecedentnímu kroku. Ukončil totiž smlouvu s odbory, která zaručovala zachování pracovních míst. Šlo o poněkud socialistický instrument, ale tak už to u sousedů ve velkých firmách chodí.
Důležité přitom je, že tato dohoda platila od roku 1994, a to bez jakýchkoliv problémů. Teď se však Volkswagen dostal do takové šlamastyky, že musí začít propouštět, což ukončením této smlouvy fakticky potvrdil.

Propadají se prodeje
Důvodem je především klesající poptávka po vozidlech značky, zejména potom těch elektrických. Tam vůbec nenaběhly očekávané prodeje a naopak přišel prudký propad. Automobilka je přitom mimořádně neefektivní, zejména potom ve srovnání se sílící čínskou konkurencí. Jedno auto vyrábí zkrátka příliš draze a nerentabilně.
Vedení VW mluví o tom, že se bude propouštět a pravděpodobně dojde i k uzavírání továren v Německu. Jakým způsobem se to dotkne Škody Auto, to zatím není známo. Pakliže se ale bude ve skupině propouštět, dotkne se to pravděpodobně i české automobilky. Obzvlášť když zde jsou odbory o poznání slabší a navíc nejsme domovský trhem skupiny.
Podle některých pozorovatelů tady vidíme první velkou oběť tlačení elektromobility takzvaně na sílu. Už i vedení automobilky ostatně naznačuje, že se chystá bojovat o holé přežití.
Foto: Shutterstock, zdroje: Stern, SWR
Green deal v praxí.
No uvidíme, veselé to asi nebude.