Každý vůz potřebuje ke svému provozu pravidelný servis. Velkou výhodu mají ti, kteří dokážou podstatnou část servisních úkonů zvládnout svépomocí. Hůře jsou na tom lidé, pro které je i banální výměna oleje španělskou vesnicí. V případě jakýchkoliv oprav tak musí spoléhat na autoservisy. Bohužel i v oblasti auto-moto oprav se najdou podvodníci, kteří se nestydí neznalého zákazníka řádně podojit. A na to se dnes spolu zaměříme.
Hledejte autoservisy s dobrými recenzemi
V dnešní době internetu není problém vyhledat kvalitní autoservis. Stačí jen sednou k počítači, nebo telefonu a můžeme vybírat mezi dílnami v okolí. Není také na škodu se probrat recenzemi na daný autoservis a zhlédnout celkové hodnocení zákazníků. Asi nejjednodušším způsobem je použití Google recenzí. Drtivá většina autoservisů je zanesena v internetovém prostředí a tudíž je na většinu autodílen nějakou tu recenzi splašit.
Velké množství pozitivních recenzí od česky hovořících profilů značí, že by se mohlo jednat o kvalitní podnik. Druhou možností je samozřejmě doporučení od někoho komu věříte. Výběr nového mechanika je často nelehká záležitost, kterou umocní fakt, že většina kvalitních servisů je dost vytížená.
Informujte se o použitých dílech
Oblíbenou metodou, jak ze zákazníka dostat co nejvíce peněz je použití nekvalitních dílů, které se na faktuře objeví jako “německá kvalita z Mnichova”. Podobné jedná se totiž velmi často odhaluje. Laik skutečně nepozná, zda nově namontované kotouče jsou originál od dealera, nebo jen čínský tovar za mrzký peníz. Tato skutečnost většinou vyplave na povrch až tehdy, kdy po měsíci provozu budou kotouče na vyhození.
Ještě horší situace je například při výměně spojky nebo motoru. Zde už jsou většinou ve hře velké peníze a do těchto míst ve vozidle skutečně nevidíte. V některých případech se můžete pokusit porovnat použité díly s tím co je uvedeno na faktuře. Papír ale snese všechno a bez demontáže daného dílu jeho pravost neověříte.
Kalkulaci předem a s mechanikem komunikujte
Pokud se jedná o triviální opravu jako výměna brzd, kapalin, olejů, případně rozvodů, na obvyklém vozidle, je vždy na místě trvat na kalkulaci předem. Mnohé autoservisy již mají zkušenost co a jak trvá a stojí. Dokáží vám tedy předem oznámit jakou částku budete platit. Obvyklá rezerva kalkulace bývá 10%. V případě složitějších oprav je dobré se s mechanikem domluvit jak budete při opravě a platbě postupovat.
Dobrým zvykem je i zákazníkovi před neočekávanou opravou zavolat, oznámit mu situaci, přizvat ho na osobní prohlídku poškozeného dílu a sdělit mu celkovou náročnost opravy. Není neobvyklé, že u velmi složitých oprav probíhá platba v několika transakcích, které se odvíjejí od schválené a provedené opravy.
Foto: Shutterstock, zdroj: ReadersDigest, backroadplanet
Je fakt, že deální je, když si většinu údržby a oprav jste schopni udělat sami. Vyměnit olej či naftový filtr je jednoduché i pro laika. Udělat si brzdy (vyměnit destičky, kotouče) nebo generálku náprav, tedy vyměnit čepy a siletbloky taky zručnější člověk svede. S výměnou spojky nebo s výměnou rozvodů je to horší, ale taky se dá. Je to ale lepší dělat s parťákem, který s auty umí dělat, má přípravky a v garáži kanál nebo autozvedák. Bohužel, čím více je v autech elektronických vychytávek a namontovaných blbostí kvůli emisím (DPF filtr), tím je jednak auto poruchovější a jednak bez diagnostiky jste stejně v prd… Kámoš co dělal v autorizovaném servisu u Hellera, mně dlouze vyprávěl, jak to chodí. Tam platíte už za pozdrav, jako u advokáta. Třeba výměna oleje se dělá tak, že vám z auta vysají jen polovici vyjetého oleje a dolejí vám ho čerstvým. Někdy nevymění ani olejový filtr, ale započítají ho. Nebo vám toho na autě vymění víc než bylo třeba. Samozřejmě za díly, které jsou klidně i o 1000% dražší než byste si je koupili v autodílech sami. Necháte tam klidně desetitisíce, jen to hvizdne. Jinak s těmi “originálními díly” je problém. Díly renomovaných značek (ATE, INA, TRW, Brembo, Zimmerman atd) se vyrábějí všude možně v různé kvalitě, u nás, v Polsku, Maďarsku, Bulharsku i třeba v Kanadě, Brazilii, Turecku atd. Do prvovýroby třeba VW jdou díly těch renomovaných značek většinou vyrobené v prvotřídní kvalitě v Německu, ale náhrady už v té prvotřídní kvalitě nekoupíte. Proto taky už nevydrží tolik, jako originál z prvovýroby. Třeba akumulátor u nového auta vydrží klidně osm i třeba deset let, ale když ho vyměníte za druhý od Varty, Exide, Banner atd, tak už tolik let provozu nevydrží, jako ten první.
No jo kdo není kurva(ó pardon není čech) – co dodat!!!!!!