Prosazování elektromobilů na úkor všech ostatních vozů se nevyplácí. Ačkoliv u nás není situace tak drastická, v zahraničí o tom občané vědí své. Například v Nizozemí došla státní zelená politika tak daleko, že se i ojetiny staly zbožím, které si nemůže dovolit každý.
Přerozdělování elektromobilů všem
Jako mnoho evropských zemí i Nizozemsko šlo elektromobilitě napřed. Jen asi ale o trochu více, než bylo moudré. Nadšení pro elektrická vozítka postihlo před sedmi lety i vedení země. To neváhalo a prohlásilo, že spalovací motory ze země vypudí do roku 2030. S rozmachem elektromobilů a jejich protěžování ze všech stran se Nizozemci utvrdili ve správnosti svého chování. Začali s masivní obměnou autoparku státních vozidel za elektrická a zahájili štědré dotační programy pro podporu elektromobility.
I zde ale nakonec došlo k jevu, který autor článku nazývá “zelený paradox”. Ten se projevuje tím, že skupina neodborných zelených diletantů, které skutečné potřeby lidí nezajímají, rozhoduje o likvidaci fungujícího (a kritického) auto-moto průmyslu s pohonem na fosilní paliva. Navíc ignorují všeobecný fakt, že elektromobily nejsou a v blízké budoucnosti nebudou schopné nahradit spalovací motory se stejnou efektivitou. Kamiony prostě jezdit musí, ještě jsem neslyšel o elektrické sanitce, hasícím voze a majoritní část obyvatelstva prostě nechce přes noc nabíjet svá vozidla. Jenže u našich přátel ze země tulipánů došlo ještě k jedné věci.
Prudké zdražení ojetin
V Nizozemsku se v roce 2021 prodalo přes 2 miliony vozů, což je na poměry této země opravdu veliké číslo. Avšak z tohoto počtu patří největší část právě ojetinám. Momentálně ojetiny táhnou trh. To je v zemi, jejíž vláda vám ještě zaplatila při exportu ojetiny mimo její území velmi překvapivé. Opět se projevil fakt, že nové elektromobily jsou i přes všechny dotace pro širší veřejnost prostě drahé. Pořízení vozu je jedna věc, ale musíte do toho započíst i montáž nabíjecí stanice a překopání elektrického vedení. To vše se může dostat na cenu přes půl milionu korun a vozidlo jste si ještě ani nekoupili.
Do popředí se tak dostaly ojetiny. A jelikož poptávka silně převažuje nabídku, vystřelily ceny ojetých aut až o třetinu výše. Web Autoscout24 ukazuje, že průměrná prodejní hodnota ojetého vozu v Nizozemsku se pohybuje kolem 595 tisíc korun, což je o 100 tisíc více něž loni a o 150 více než předloni. Skoro 600 tisíc za ojetinu není úplně málo. Nové elektromobily jsou drahé a u spalovací vozidel je cena uměle šroubována nahoru různými emisními daněmi. To vše vedlo k tomu, že se prodej všech vozidel nyní propadl o 14% procent a zřejmě to není konečné číslo. I tak to ale nevypadá, že by politické vedení Nizozemska hodlalo cokoliv měnit. Uvidíme, co ukáže čas.
Foto: Shutterstock, zdroj: Autoscout24, autorský článek
je to trochu jinak nez pisete
Autor má pravdu. Případ z Holandska to dokazuje.Někdy se mi zdá že Zeleni jsou takoví ekologičtí komunisté.Bojují za něco co nemá perspektivu.Možná by měli rovnou říct že se má lidstvo vzdát veškerého pokroku a technických vymoženosti a vrátit se do prvobytně pospolné společnosti.
Proč se pořád řeší stupidní a nedůležité věci? Na prahu něčeho opravdu fatálního. Lidé zřejmě nevěří, že by to mohlo zajít, až tak daleko a v klidu nakupují, cestují a reagují na nepodstatné. Otázka čtvrt roku odhaduji za sebe. Pak vše zdebilizovaným národům docvakne, ale to vlak, už nebude ve stanici a záchranné brzdy jsou demontované… Hodně klidných dní ve sladké nevědomosti…
Jo, jo. Elektromobilita. Jaké to téma!
Jenže Nizozemec si nekoupí 10 let starou ojetinu, to je pro něj bezcenný vrak. A že tam 5 let stará ojetina stojí půl milionu? To stojí tady také. Na Autoscout24 jsou tisíce inzerátů z Holandska a 20 let staré auto se tam dá pořídit za 300,- Eur. Všechno je to jen o tom, že dnes musí mít každý supermegamoderní auto s hromadou elektronických hovadin a asistentů, protože co by tomu řekli lidi, kdyby někdo jezdil v 15 let starém autě, že ano? Vidím to u nás v práci, kde pitomý skladník jezdí do práce v Kodiaqu na leasing. Sice už mu nezbydou prachy na žrádlo ani na bydlení, ale co na tom, hlavně aby ostatní čuměli, že má auto za mega. A další lopaty ho musí hned trumfnout, takže parkoviště u nás před firmou vypadá jako by tam byl sjezd milionářů, přitom všechna ta auta jsou na splátky a patří lidem, kteří kvůli tomu žerou suchý rohlíky a somrujou dvacku na kafe po nás ostatních :D. Mě osobně tohle nechává v klidu a každý, komu je alespoň 30 let nějaké elektroauto vůbec nemusí řešit, protože to v klidu doklepe do smrti se spalovákem.
Co dodat k těmto pseudo- ekologistickým, fizicko-biologicko,psychicko-mentálně a moralně obřezaným zrůdám!!!!!!!!!