Měl to být naprostý výkvět toho, co dokáže Škoda Auto postavit s pomocí stávajících a osvědčených technologií. Nakonec je z toho ale jen jedna velká blamáž, protože tohle auto se v žádném případě nepovedlo reakce na něj jsou přinejlepším neutrální. Najdou se však i tací, kteří mu nemohou přijít na jméno.
Myslí to vážně?
Ano, řeč je o novém vozidlu Škoda Kodiaq, které se představilo před pár týdny. Jde o druhou generaci veleúspěšného modelu, který si našel místo v srdcích nejen českých řidičů a vídat ho můžete na všech evropských silnicích.
Škodovka si na jeho nástupci dávala údajně velmi záležet, protože doba tomu chtěla, že půjde sice teprve o druhou, ale také poslední generaci Kodiaqu, tedy pokud se ho někdo nepokusí vzkřísit ještě s elektrickým pohonem. Jisté je to, že dalšího SUV se spalovacím motorem se od automobilky v Evropě nedočkáme. A to přitom zákaz jejich výroby a prodeje začne platit až v roce 2035. Škoda tak druhému Kodiaqu věří natolik, že si s ním troufne odsloužit jedenáct let.
Je však velkou otázkou, zda tento vůz nebude průšvihem už při svém samotném uvedení. Vypadá totiž, jakoby ho někdo nenavrhoval pro evropské, ale naopak pro asijské trhy. Ještě před pár lety by to dávalo dobrý smysl, protože Škodovka byla v Číně velmi silná, a tak by se teoreticky mohla chtít tamním zákazníkům zalíbit.
Tohle je konec
Jenže asijský vlak dávno ujel. Tamní trh opanovaly místní automobilky, které jsou v technologiích a konektivitě mnohem dále než Škoda, které nakonec zřejmě nezbude než se odtamtud potupně stáhnout. Pak lze ale jen obtížně hledat důvod, proč nový Kodiaq vypadá jako jedno z mnoha čínských aut, které navíc teď masivně míří na evropské trh, ať už v elektroverzi nebo ještě se spalovacími motory. Konkurence bude obrovská a Škoda měla hrát raději na jistotu a zalíbení se v evropských očích. Nepochopitelně se však své identity vzdala a nabízí jen podivnou směs hranatých a zaoblených prvků, které dohromady nedávají vůbec koherentní výsledky. Vždyť zepředu vypadá Škodovka jako nějaké větší Suzuki, zezadu zase jako čínský BYD.
Škoda Kodiaq je bohužel jen výsledkem současné bezradnosti této kdysi velmi slušně rozjeté automobilky. Ta je dnes okopávána ze všech stran, ať už jde o Evropskou unii nebo mateřský koncern Volkswagen, u kterého není nic jistého, jak se nedávno přesvědčil Seat, kterému byla zakázána výroba nových aut.
Čtěte také: “Nejhorší krize za 45 let.” Škodovka kolabuje a s ní se propadne celá česká ekonomika
Škodovce už se nedaří ani v Asii a i v Evropě bude mít brzy velkou konkurenci, se kterou se nevyrovnala na tamním trhu. Jak se s ní chce s podobnými modely popasovat tady, když je ještě navíc cenově tak ambiciózní. Vždyť nový Kodiaq se zřejmě nebude prodávat pod milionem korun ani v základních verzích.
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock
Ekonom, píše článek o automotiv. V dnešním světě, je vše možné. Jsem v Automotiv, dvacet let. Zítra napíšu článek o ekonomické krizi Evropy a jak s ní ven! 😉
Přestaň chlastat
Taky se článku možno jen posmát
Důvod?, má pravdu když dneska to píše ekonom, kdo to bude příště,… popelář nebo uklízečka? XD
A proč by ekonom nemohl psát o tom, že auto vypadá na pohled jako z japonského komiksu? Lze jej kritizovat možná za to, že si toho trendu všiml se zpožděním pětadvaceti let.
Nemyslim si, že toto auto bude propadák a myslím si, že můj názor má zcela stejnou váhu jako tento článek. Navíc, překlepy a chyby v textu jistě tomuto článku také moc nepřidávají……
Á, další jazykový purista.
Smutnou pravdou je, že Vaše dva řádky jsou natolik zaplněny prohřešky vůči mateřskému jazyku, že by mi soudružka učitelka již v páté, či v šesté třídě napařila kuli, aniž by se dále namáhala luštit mé písmo. Stačil by jí k tomu již první z těch Vašich dvou řádků.
Kde se ve Vás bere to sebevědomí, které Vám dovolí tímto způsobem hodnotit text někoho jiného by mohlo být tématem diplomové práce pro studenty několika oborů.
Opravdu skvělý objektivní a nezaujaty článek,bez polopravd a lži. Ať se škoda třese a Sangjong a MG ji prevalcujou, ještě než to zacne vyrabet, že.
Jde vidět, že článek píše ekonom, protože o nové Škodě Kodiaq nic neví, je sice pravda že se Škodovce v posledních letech na světovém i domácím trhu moc nedaří, ale nová Škoda Kodiaq je naprostý Bestseler protože design a prvky vozidla zaujaly nejen evropský trh, dokonce automobilka Volkswagen má v plánu se tímto vozem inspirovat.
To je otázkou vkusu a výchovy.
Samozřejmě, že někdo odchovaný animáky z devadesátých let a novějšími může být tou krásou unešen. Jenže já, aniž bych byl ekonom, tam ty dětské obrázky vidím. Ba dokonce vnímám tu hrůzu. Ony ty současné animáky navazují na nějakou tradici. Vy si to možná neuvědomujete, ale moderní auta se až příliš podobají těm, ve kterých jezdíval Pepek Námořník, Kačer Donald a Medvědí od Kolína. Jenže to byly pár tahy načrtnuté karikatury aut, které už tehdy měly být k smíchu. Škoda Kodiaq? Tou jezdíval Krteček. Boha mojho, stará Multikára má na rozdíl od té hrůzy až futuristický vzhled.
Souhlasím s kritikou. Je to paskvil. Uvedený článek to popisuje naprosto přesně. Bohužel vyspělý svět kdysi sám nabídl Číňanům trojského koně a teď se to Evropě vrací. Jsou před námi, ve všem.
A ty jezdíš čím že souhlasíš s kritikou… řídil jsi někdy vůbec nový auto 😂😂😂
Škodovka měla úspěch v Číně do doby než nás předseda senátu nepřihlásil že nebudeme počítat šestáky a jel na Taiwan i přes doporučení odborníků i podnikatelů, aby nejel. Naši politici mrvi co se dá a pak se dovíme.
… a to máte nějak, něčím konkrétním podložené? Nebo se jedná jen o Váš názor?
To jsou prvotřídní bláboly,kolik ti platí, ty stupidní omezený hlupáku.
Za mě se nový Kodiak fakt povedl. Je fakt krasný a zároveň moderní, stále i akorát konzervativní. Jde vidět, že si na tom dali hodně záležet. Zpracovaní, odkaz na současný design Škodovek, detaily. A velké plus, že je to stále TDI i TSI, žadná elektro lokálka.