Světoznámá německá automobilka Mercedes se potýká s velkými problémy na asijských trzích. Jeden z nejatraktivnějších trhů ji totiž zasadil tvrdou ránu na solar. O nové Mercedesy tam nikdo nestojí. A co za tím stojí?
Mercedes-Benz je zvučnou značkou po celém světě. Špičková technika, luxusní výbavy, elegance spojená s inovací. Tím vším se může může německá automobilová divize pochlubit. V poslední době se ale Mercedes potýká s problémy na místech, kde je nikdo neočekával. Řeč je o asijských trzích, konkrétně tedy o čínském trhu. Dříve velice atraktivní odbytiště luxusních vozů dnes již příliš nejeví zájem o ušlechtilou německou karoserii.
Mercedes zažíval v Číně zlatý věk
Ne nadarmo rozjel Mercedes své továrny i v Číně. V nejlidnatější zemi světa nebylo o zákazníky nouze. A potažmo o movité zákazníky. Ač se to možná nezdá, Čína je zemí s relativně vysokým počtem dolarových milionářů. Navíc i místní poměry automobilce skvěle nahrávaly.
Levná a početná pracovní síla, suroviny potřebné k výrobě za hubičku a velice benevolentní zákony o emisích a ochraně životního prostředí. Navíc zde technologie a spolehlivost nehrají zdaleka takovou roli jako v Evropě. Zde jde zákazníkům hlavně o design a výbavu vozidla. Samotné pořízení podobné značky totiž zvyšuje zákazníkův společenský kredit. Není tak divu, že se zde tato vozidla prodávala v šílených počtech. Vše se ale změnilo.
Automobilka si sama láme vaz
Vedení automobilky totiž rozhodlo, že v Číně přitlačí na pilu ohledně elektrických vozidel. Na evropském kontinentě tím třícípá hvězda slavila úspěch a podobný výsledek očekávala zřejmě i v komunistické Číně. Tam ale ani zdaleka není na propagaci elektromobility vyvíjen takový politický tlak a zákazníci zde ocení spíše užitnou hodnotu, dostatečný dojez a obvyklou cenu, než neobvykle vysokou cenu za vozidlo s menším dojezdem a ošemetnou technologií. Což v zemi, kde je zároveň k tomu všemu obrovská konkurence není úplně dobrá strategie.
Nechť za nás nyní promluví čísla. Od konce července 2022 se na největším asijském trhu prodalo 8800 elektrický vozidel od Mercedesu. To znamená že hlavní vlajkové lodě jako model EQS s prodeji klesly na počty okolo 100 prodaných kusů za měsíc. Což je skutečně nejnižší myslitelné minimum. Kupříkladu čínský konkurent BYD prodal za stejné období 220 000 elektrických vozů.
Aby tedy Mercedes zvýšil atraktivitu svých vozů, začal masivně zlevňovat. Rovnou vše převedeme na naše peníze. Například u modelu EQE se cena snížila o 165.000 korun. Cena vozidla je tedy nyní 1 578 000 Kč. Ještě větší propad ale zaznamenal model EQS, který byl ponížen o 773 tisíc Kč, čímž se dostal na cenovku 3 157 000 Kč. Ostatní modely jako EQA, EQB a EQC zůstaly na cenách původních. Uvidíme, zda v dlouhodobém horizontu redukce ceny pomůže. Problém spíše vidíme v tom, že Čína konceptu elektromobility za vysoké peníze není úplně nakloněna.
Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, autoforum
Dobře vám tak pseudo němečtí obřezaní kokoti!!!!!!!To vás Odin potrestal!!!!!!