Zatímco dříve si lidé svého oblečení vážili a nosili ho třeba i několik let, dokud se jim nerozpadlo, současná situace je úplně jiná. Přibývá lidí, kteří nakupují módu jen pro ten pocit z nákupu. Ale jak to potom dopadá? Dané kousky si vezmou přinejlepším jednou, nebo dokonce vůbec, a následně je prostě vyhodí.
Obchody začaly vadit
Dříve by to bylo nemyslitelné, jelikož ošacení stálo nemalé peníze a člověk na něj ve svém rozpočtu musel myslet. Dnes však došlo ke kuriózní situaci. Na jedné straně berou lidé stále vyšší platy, a na straně druhé je oblečení stále levnější.
Trend rychlé módy už je tu nějakou dobu, přičemž jeho hlavními proponenty byly úspěšné řetězce, jako například Zara, Primark nebo H&M. Ty zde naučily zákazníky k rychlým obměnám šatníku. To však tak nějak nejde dohromady se současným důrazem na udržitelnost. Ba právě naopak, je to naprostý protiklad. Nehledě na to, že se při výrobě oblečení používá stále více umělých a nerecyklovatelných látek. Korunu tomu potom nasadily eshopy typu Temu nebo Shein, kde lze oblečení koupit doslova za pár korun, a toto je navíc posíláno ještě přes celou zeměkouli.
Některým zemím s tímto trendem již došla trpělivost, a rozhodly se zasáhnout. Dá se přitom očekávat, že podobné kroky budou přijaty na úrovni celé Evropské unie a nakonec se dostanou i do České republiky.
Bude to ostré
Francie chce zavést opatření proti takzvané rychlé módě. Ačkoliv zatím nebyly jmenovány konkrétní firmy, na které bude mířit, nejčastěji se mluví o výše zmiňovaných a potom i o spoustě dalších, které jim v tomto ohledu konkurují a sekundují.
Posuzovat se bude například to, jak rychle rotují jednotlivé kolekce, jaký je objem vyrobeného oblečení a řada dalších kritérií. Počítá se s tím, že na dané značky bude vydán zákaz jakékoliv reklamy, což by pro řadu těchto firem bylo drtivé, jelikož spoléhají právě na ni. Dávalo by to však smysl, aby ztratily možnost lákat na neustále nové a levné oblečení.
Čtěte také: Obchody v Česku zruší účtenky. Češi se bouří, nebudete vědět, jestli vás nenatáhli
Další věc už by se týkala samotných zákazníků. Na každý kousek z ranku rychlé módy by byla uvalena dodatečná daň ve výši 10 euro, tedy přibližně 250 Kč. Například tričko původně za 50 Kč by tak najednou stálo 300 Kč.
Foto: Shutterstock, zdroje: DW, BBC