V českém bankovnictví se odehrávají velké změny, a to nejen ty, které jsou na první pohled viditelné a souvisejí s tím, jak se tu banky konsolidují a vznikají stále větší instituce, které nebudou mít takovou motivaci vycházet klientům vstříc, ale také ty, které se odehrávají pod povrchem a málokdo si jich na první pohled všimne.
Nic vám neřeknou
Před několika dny jsme informovali o tom, jak významná česká banka Raiffeisenbank začala svým klientům v poměrně velké míře rušit účty. Postižených lidí jsou podle všeho desítky až stovky. Mají přitom jedno společné: neví, co udělali špatně, a přestože se snažili požadavkům banky vycházet vstříc, a například dokládali všechny potřebné dokumenty, nakonec to stejně skončilo výpovědí smlouvy o vedení účtu. Banka přitom skutečně nemusí říct důvod, proč tak učinila, a tohoto svého práva náležitě využívá.
Pod článkem se přitom objevily komentáře v tom smyslu, že nejde o rušení účtů českým občanům, ale těm z Ruska, ačkoliv i to je diskutabilní, když tu tito jedinci žijí dlouho a bankovní služby zde bez problémů získali.
Serveru Mix24.cz se však ozval i jeden z českých klientů, kterého Raiffeisenbank tímto způsobem vypekla. “Bohužel moje zkušenost s Rajfkou je podobná. Bez udání důvodu mně i mojí ženě vypověděla banka ve stejnou dobu oba účty. Marně jsem se tázal na pobočce, marně jsem volal na několik míst v bance, marně jsem psal odvolání a marně jsem žádal vysvětlení, proč,” uvedl Vladimír Bažant, kterému banka pouze oznámila, že mu žádný důvod neřekne.
Vyhodili slušné klienty
Zajímavé jsou přitom detaily takové výpovědi. Jak se ukazuje, když k tomu jednou dojde, máte u banky utrum navždy. “A navíc mi na pobočce sdělili, že je to doživotní veto, že už nikdy nemohu mít účet u Raiffeisenbank ani úvěr atd. Podotýkám, že jsme oba vysokoškoláci, ani jeden z nás nebyl nikdy trestně stíhaný, mám prověrku na styk se státním tajemstvím, nikdy jsem neměl žádné dluhy, nikdy jsme neprováděli žádné podezřelé transakce, a přesto jsme pro banku doživotně nesolidní klienti,” řekl Bažant, který vyzývá k tomu, aby si lidé dávali na tuto banku dobrý pozor.
Pakliže se totiž bance znelíbíte, a nemusí to být zrovna tato konkrétní, může a nemusí to znamenat velké problémy. V případě, že u ní máte vedený třeba jen běžný nebo spořicí účet, potom půjdete jednoduše jinam. Pakliže vám ale banka zruší například úvěr nebo hypotéku, znamená to, že jsou okamžitě splatné a vy na ně musíte sehnat peníze, jinak se dostanete do nemalých potíží.
Čtěte také: Velká česká banka vypekla zákazníky. Vybrali si z bankomatu a nestačili se divit. Nehorázný poplatek 169 Kč
Je proto více než žádoucí vybírat si banku obezřetně, protože s ní budete řešit různé finanční případy, klidně na desítky let. Nechcete potom, aby vám zčistajasna oznámila, že už vás jako klienta nechce. Tyto případy už totiž skutečně nelze zvrátit a nikdo v dané bance se o tom s vámi bavit nebude. Neexistuje žádné dovolání.
Foto: Shutterstock
Ale proč, já bych chtěl mít úvěr a banka by zrušila můj účet.
By měla banka pořádný problém a dokud by účet neobnovili, tak by zbytek úvěru už nikdy banka neviděla.
Je to jen jejich boj 😖
1. Hypotéku vám nezruší. Na to právo banky bezdůvodně nemají. Pokud by ho měly, tak věřte, že by to hojně v minulých letech při vzrůstajících sazbách užívaly.
2. Ano, bohužel se stává, že banka zruší účet, protože se jí nelíbí nějaká transakce. Mně se ti stalo s nějakou platbou ve firmě a pak nechtěla otevřít účet mně ani jako fyzické osobě. Přitom já tu platbu ve firmě neprovedl. Dovolání není.
3. Myslím, že na doživotí to není. Banka mi napsala, že je to na 10 let, dle AML zákona. Více zákon neumožňuje a dle GDPR na delší zpracování dat nemají právo. Pak můžete zažádat o výmaz.
Obyčejní lidé kteří dokáží žít bez dluhů nepotřebují banku vůbec k ničemu.. Proto bych já osobně zrušil všechny banky.. Pouze parazitují na lidech co skutečně pracují..