Pokud si snad někdo myslí, že když si zřídí účet u banky, která mu svou nabídkou služeb, případně poplatky, vyhovuje, může u ní zůstat navždy, měl by se raději připravit na skutečnost, že to tak dost možná nedopadne. Aktuálně tu máme poměrně významný trend konsolidace na bankovním trhu, kdy některé oblíbené banky ukončují svou činnost a své klientské kmeny prodávají konkurenci.
Banky v Česku zanikají
Je zcela zjevné, že doba rozkvětu nových bank, které se postupně rozvinuly v poměrně významné instituce se stovkami tisíc klientů, je definitivně u konce. Rychlý růst v minulých deseti letech skončil a ukázalo se, že další rozvoj by byl zřejmě příliš drahý. Proto na našem trhu v nedávné době skončila třeba oblíbená Equa Bank, kterou koupila a zcela ve svých strukturách pohltila Raiffeisenbank.
A teď to čeká další oblíbenou banku, kterou je Hello Bank. Její mateřská společnost BNP Paribas už před časem oznámila, že tato banka přestane nabírat nové klienty, což byl předstupeň toho, že se z českého trhu stáhne. Žádná banka totiž nemůže dlouhodobě působit pouze se svým stávajícím klientským kmenem a živit z něj veškeré zaměstnance a technologické procesy.
Hello Bank měla přibližně 300 tisíc klientů a její konec je skutečně zvláštní. Nedošlo totiž k odprodání banky jako celku. Pokud zde měl někdo třeba jen běžný nebo spořicí účet, byl vyzván, ať si ho převede někam jinam. Za tímto účelem připravila speciální nabídku pro tyto klienty Komerční banka, ovšem byla zcela nezávazná.
Rostoucí Česká spořitelna
Jiné už je to ale v případě klientů s úvěry, kterých měla tato banka nemálo, jelikož dříve fungovala jako společnost specializující se právě na úvěry, a to pod názvem Cetelem. Právě o půjčky se v poslední době hrálo, a zdá se, že to to vyhrála Česká spořitelna, která tyto klienty převezme pod svá křídla.
Nejde o první takovýto zářez České společnosti. Podobně už se jí podařilo získat úvěrové portfolio zkrachovalé Sberbank. Tato největší banka v Česku tedy dál roste. Nabídka na bankovním trhu se však bohužel stále omezuje.
A to už se začíná projevovat na tom, že velké banky vrací nepopulární poplatky. Například Moneta se rozhodla za každou odeslanou potvrzovací SMS účtovat nemalých pět korun.
Foto: Shutterstock