V minulých měsících se hojně řešilo, zda náhodou obchodní řetězce v České republice nezneužívají situace a nenavyšují si nadměrně marže na úkor zákazníků a svých dodavatelů. Podle této logiky by se jim mělo skvěle dařit, protože lidé budou potraviny kupovat pořád, i když určitá část pro ně začala jezdit například do zahraničí.
Došly peníze i síly
Ne všechny obchodní řetězce však mají na růžích ustláno. Ukazuje se, že zejména různé modernější koncepty spíše předbíhají dobu nebo o ně ve skutečnosti není takový zájem, jak by se z mediálních výstupů mohlo stát. Skvělým příkladem je síť prodejen Bezobalu, která se před pár lety rozjížděla s velkou pompou a slovy, že jde o budoucnost nakupování, obzvlášť v dnešní době, která je tak moc zaměřena proti obalovým materiálům. Vždyť lidé neustále řeší, proč jsou třeba okurky v obchodech zabalené do igelitu nebo proč internetový obchod Rohlík používá tolik obalového materiálu.
Tímto pohledem by obchodní řetězec Bezobalu měl mimořádně prosperovat, protože je – jak už jeho název napovídá – založen na prodeji bezobalových potravin. Prosperita se však nedostavila, a namísto toho teď tato společnost oznámila svůj konec.
“Končíme, loučíme se. Je nám to strašně líto, ale v následujících týdnech budeme postupně vyprodávat zboží a zavírat. Prodejny i neziskovku s její osvětovou činností. Náročnou finanční situaci jsme usilovně řešili poslední tři roky a teď přišel čas si přiznat, že to nedáme. Došly síly, energie i peníze,” uvádí prodejny Bezobalu na svých facebookových stránkách. “Chtěli jsme měnit trh s potravinami k lepšímu a být dobrou alternativou pro všechny, kteří se vydali na cestu k udržitelnému životu. To se nám před pandemií dařilo, ale z událostí posledních tří let jsme se nikdy naplno nevzpamatovali.“
Zachrání se poslední prodejna?
Provozovatelé svými slovy narážejí na velmi náročné období posledních tří let, kdy nejprve přišly nejrůznější lockdowny a pokles zájmu o podobné služby a následně se naplno rozjela energetická krize a zdražování všeho možného, od surovin až po růst mezd.
Podle některých zákazníků byl však problém především v nepřizpůsobivém konceptu těchto prodejen. Lidé dnes zkrátka nejsou připraveni na pracnější nákupy, které jsou navíc ještě dražší. “Zaběhni si po práci domů pro 10 vyvařených sklenic a vrať se k nám pro rýži, která je dvakrát dražší než v Albertu na rohu, to není úplně zákaznicky přívětivý model do této doby,” napsala ke krachu například Katka Etrychová.
V prodejnách Bezobalu jste si mohli koupit všechny možné potraviny, například ovoce, zeleninu, pečivo nebo výrobky od českých farmářů. Kromě toho nabízely také zajímavou přírodní kosmetiku. Zásadní však bylo, že nákup produktů se neodehrával v klasických baleních, ale lidé si nakupovali do svých nádob. Tím se minimalizovala tvorba odpadu.
Čtěte také: V Česku náhle zkrachoval velký obchodní řetězec. Má stovky obchodů, to je drsné
Obchody Bezobalu fungovaly od roku 2013, kdy se postupně rozrostly na tři prodejny. Ačkoliv společnost končí, aktuálně se ještě pokouší zachovat provoz alespoň v jedné z prodejen, a to na Hradčanské v Praze 6. Je však nejisté, jak to dopadne.
Foto: Shutterstock
Ten “řetězec” byl až tak moc oblíbený, že měl v dobách nejvyšší prosperity 3 prodejny. Považte – 3, a dokonce celé!
A to proto, že byl ekologisticky totálně zmršený cenami. Takže není divu, že v podstatě zkrachoval, spíš je udivující, že to dotovali tak dlouho, a že nechává ještě otevřenou tu jednu prodejnu.
Ježíšku na křížku, co teď budeme dělat !!!???? 🤧🤧🤧
Je pravda v Albertu rostou ceny neuvěřitelným tempem ale je podivné že je vše v pořádku