Pro české řidiče se chystá velmi nemilá novinka. S novým rokem totiž přijde ještě větší porce biosložky v palivech, které se prodávají na tuzemských čerpacích stanicích. Bohužel brzy ztratíte možnost výběru a budete muset jít do většího rizika se svým vozidlem, respektive jeho motorem, obzvlášť pokud má trochu starší rok výroby.
Začne to již brzy
To přitom není v České republice žádnou výjimkou. Vždyť průměrné stáří vozového parku tady přesahuje 15 let, přičemž nejeví tendenci ke zlepšování. Naopak, s nástupem elektromobility se počítá s tím, že si lidé vozy se spalovacími motory budou nechávat ještě déle.
Mnozí tak vidí v tomto kroku tlak na tuzemské spotřebitele a řidiče, aby se starších vozů, které pochopitelně produkují nemálo emisí, začali zbavovat. A když tak neučiní, jednoduše se jim motory po tankování nevhodného benzinu časem úplně rozsypou, že se oprava již nevyplatí.
V čem konkrétně je problém? Zejména v tom, že od příštího roku bude postupně nahrazován Natural E5 tím, který nese označení E10. Nejprve se budou moci prodávat souběžně, avšak za pár měsíců by se mělo přejít kompletně na novinku. Označení vyjadřuje vyšší podíl takzvaného bioethanolu, což není nic jiného než biosložka, která podle řady odborníků nemá v palivu co dělat a je pouze výsledkem pomýleného aktivismu. Ostatně, některé studie již potvrdily, že byl nesmysl dávat do benzinu řepku a další plodiny, jelikož to potom má neblahé dopady na zemědělství a vůbec to s sebou nese řadu dalších negativních efektů.
Nemalá rizika
Nový benzin je velkým rizikem především pro starší motory, byť se vedou debaty i o tom, zda náhodou neškodí úplně všem motorům, jelikož zejména při delším odstavení vozidla se obě složky v palivu oddělují a ničí pohonné ústrojí. Motory se potom zanáší, oxidují a dochází k naleptávání určitých částí. Opravy jsou potom velmi drahé a u starších vozů se potom ani často nevyplatí.
Nejde přitom jen o automobily a motocykly, kterým tento benzin nesvědčí. Vhodný není ani pro nejrůznější domácí zařízení, jako jsou sekačky, pily nebo traktůrky. Alternativou by mohlo být tankování benzinu s vyšším oktanovým číslem, tedy Naturalu 98 a 100, ovšem ty jsou o poznání dražší a navíc se ukazuje, že biosložka se bude přimíchávat i do nich. Nehledě na to, že ani tyto benziny nejsou pro některé motory vhodné.
Čtěte také: České benzinky našly způsob, jak řidiče obrat při každém tankování. Opravdu to není hezké. Zasáhne někdo?
Je to skutečně zvláštní rozhodnutí, které opět staví české řidiče na úplně poslední místo. Kvůli neurčitému prospěchu v rámci snížení emisí, který lze jen těžko prokázat, tu teoreticky může dojít ke skutečně závažným škodám a poškození majetku.
Foto: Shutterstock
Co nám na to řekne ministr dopravy pan Kubka? Musime skočit na každý Bruselský nesmysl? V poslední době jsou veškerá opatření ke škodě občanů.
O starší motory bych neměl strach. Spíš naopak. Z nových motorů skoro žadný nevydrží ani prvních 150tis. km ?