Lidé si v posledních letech zvykli na velký komfort v podobě maximálně spotřební společnosti a ekonomiky, která příliš nebrala ohled na nic jiného. To se však mění a dnes se mnohem více akcentují témata, která jsou v příkrém rozporu s konzumní společností, na jakou jsme si zvykli. Vše se přitom nese ve jménu ochrany klimatu, kterou však někteří považují za pouhou záminku pro mnohem hlubší změny ve společnosti.
Přijde to rychle
Dramatický vývoj nabírá především oblast osobní dopravy, kde zřejmě v příštích deseti letech nezůstane kámen na kameni. Zatím je spousta věcí teprve naplánovaných, ovšem do praxe budou vstupovat velmi rychle. Mnohé zaskočilo, s jakou lehkostí se zakázala vozidla se spalovacími motory, a to už od roku 2035. Vymyslelo to pár úředníků v EU, a přestože se jednotlivé státy vlastně většinově ohrazují, nakonec to z nějakého důvodu prošlo.
Bylo by přitom bláhové domnívat se, že tím to skončí. Elektromobily jsou lidem vnucovány navzdory tomu, že ještě není vůbec vyřešena otázka, jak by to fungovalo, kdyby na ně přešli úplně všichni, kdo dnes jedno nebo dvě auta mají. Není dostatek elektřiny a už vůbec nestačí dobíjecí infrastruktura. Nehledě na to, že výroba baterií také není zrovna čistou záležitostí.
Proč se to vlastně dnes a denně neřeší? Dosud nevysloveným důvodem, který nám bude předsunut až časem, aby to bylo dávkováno postupně, je skutečnost, že tolik aut, jako jezdí dnes, v tomto budoucím uspořádání jednoduše nebude.
Dá se to udělat elegantně
Můžete se spolehnout na to, že přijde nějaké omezení na vlastnictví vozidla. Možností je přitom celá řada. Nabízí se například limit jednoho auta na domácnost, případně bytovou jednotku. Bude však možné omezit také ježdění samotných osob ve voze. Prostě v něm třeba nebudete smět jet sami, ale budete ho muset využít efektivněji pro více osob.
A nakonec vlastně nemusí přijít ani žádné zákazy nebo příkazy. Vše se dá velmi pohodlně řešit prostřednictvím daní a poplatků. Nová auta, respektive jejich držení a vlastnictví, budou tak drahá, že si domácnost dost možná nebude moci dovolit ani jedno, natožpak dvě.
Je třeba si uvědomit, že dnes jsou auta široce dostupná tak, že tu máme obrovské množství kvalitních ojetin, kdy si můžete slušný vůz koupit třeba za sto tisíc. V případě elektromobilů se ale počítá s tím, že je majitelé budou držet mnohem déle, tudíž se nedostanou na druhotný trh. Nehledě na to, že třeba po deseti letech budou jejich baterie na odpis a jejich výměna přijde na stovky tisíc korun.
Říkáte si, že je to nemožné? Ale vždyť už teď tu máme nejrůznější nařízení, jako je třeba zákaz plastových brček či kotlů nebo chystaný příkaz rekonstrukce domů na vyšší energetickou třídu.
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock
Už nežijeme ve svobodné zemi ale v pravicový totalitě a jsme pěkně v háji na hodně dlouhou dobu 😔 a měli bychom s tím něco udělat než bude pozdě 😔
Souhlasím, jenže když já začnu tyhle témata tak okolí strká raději hlavu do písku a doufají že to nějak vyšumí 🙁
To je pravda.
Chtel jste rici levicova ne? Soucasne “vedeni” EU nema s pravicovosti nic spolecneho:-/
Ale tak v pohodě, já nepotřebuji mít svůj vlastní vůz.
Nákupy k zákazníkům budu klidně vozit v MHD, pak Budu požadovat zákazníkovi aby došel na zastávku mi pomoct jinak mu to tam dokopu.
Ale samozřejmě v tom případě předpokládám že MHD bude úplně zdarma !!!
Stále ale pořád uvažuji o tom že bych udělal auto na parní pohon na uhlí, bude to sice kouřit možná mnohonásobně víc než parní lokomotiva, ale pojede to :))
Pane Mrkvička, Vy jste se už opravdu regulérně zbláznil. Spalovací motory nikdo nezakázal, to zaprvé. Zadruhé i v roce 2050 bude většina aut na silnicích spalovací, přechod na jiný druh pohonu bude probíhat pozvolna a dá se očekávat, že v průběhu 10-15 let dojde téměř jistě k průlomu v technologii baterií, kdy bude dojezd zvýšen řádově přes 1000km na nabití a životnost baterie bude třeba 3000 cyklů, tedy při nájezdu 20tkm ročně zhruba 150 let. Zatřetí cena elktromobilů razantně klesne, protože již dnes Čína prodává elektromobily za 1/4 evropských cen, což nakonec povede ke snížení cen i v EU. Začtvrté vzhledem k postupnému nárustu elektromobilů se budou stíhat stavět nové energetické zdroje ať už v podobě modulárních reaktorů či jaderné fúze, eventuálně s novou technologií baterií mohou být reálně vystavěna bateriová úložiště s obří kapacitou, která budou schopna vykrýt špičky při nabíjení elektroaut. Navíc přebytky lze hypoteticky ukládat do vodíku, respektive používat je na výrobu vodíku elektrolýzou, který pak může být využit místo části elektřiny v průmyslu, čímž bude k dispozici více elektřiny pro domácnosti. Možností je mnoho a nikdo z nás neví, jaké technologie budou k dispozici za rok, natož za 20, 30, nebo 50 let. A co se týče Vaší posedlosti nějakými povinnými rekonstrukcemi, tak by mi velmi zajímalo, jak jste na takovou blbost přišel? Nikdo nikomu nenařizuje a nebude nařizovat žádné rekonstrukce. Kdybyste uměl anglicky a přečetl byste si onen návrh, o kterém se teprve bude diskutovat a který dozná mnoha změn, tak se v něm nic o žádných povinných rekonstrukcích nepíše. Není tam žádné slovo “povinnost”, je tam pouze uvedeno, že by státy “měly podporovat”. Ta směrnice je napsaná tak, že z ní nikde nevyplývá jakákoliv povinnost, je to pouze nezávazný dokument, věci v něm uvedené jsou beztak zcela nereálné a i kdyby teoreticky tato směrnice byla schválena v aktuální podobě s formou povinnosti, tak by jí beztak nikdo nedodržoval, protože to není proveditelné.
To nemyslí vážně ať jdou do řítí
Tohle ste psat neměl, já sem minule napsal něco v tom smyslu že ten článek je pitomost a další den můj komentař tam nebyl.
Už běž s tím strašením lidí fakt do hajzlu!
To už budeme někde jinde, srovnatelní s Čínou. To už jsou dost velké zásahy do soukromí… Navíc se tím nic nevyřeší, pokud se to bude odehrávat pouze v Evropě a to ještě ne v celé, my světovou ekologickou situaci neovlivní me. Jde pouze o prosazování zájmů jistých “zájmových skupin”!!!
Ať si trhnout do práce bez auta nejde. A 17km pěšky chodit nebudu. A na kole jezdit po silnici 1 tridy se sebevražda, cyklostezky ještě na vesnici nedorazily a dopravu zrušily. Bez auta se neobejdeme na vesnicích. Už ježdění ve dvou provozujeme s kolegou ve městě se srázíme. A každý týden se střídáme. Hlavně s finančních důvodu 800mesicne ušetřeno. A možná to skloubime s dalšíma dvěma co ale směňuji tam je to složitější.
Evropská unie by měla jít do p…. e!
lidi nevěřte všemu co je tady napsáno, protože je to jen slatanina co si někdo překroutil na svoji “pravdu” – změny určitě nějaké přijdou (změna je život), ale tady jen straší lidi… jinak super komentář “5.0 V8” souhlasím s vámi…
Nevím jak mě někdo chce donutit abych odevzdal svůj vlastní majetek který jsem si koupil za své peníze. Veškerý servis jako je výměna oleje a další pojištění STK nikdo mi na to nedá ani halíř to bych radši zapálil ale stejně si myslím že takovéto zprávy jsou lživé protože nikde se nic podobného nepíše. No dneska to bude auto zítra barák a jiné až nebude co vzít tak budou chtít orgány byznys je byznys ne ?
Až si někdo přijde pro mé auto jako že nepřijde ale kdyby už ano tak bude hodně veselo a jen tak se na mě nezapomene a nebudu jediný. I kdyby mi přišli zabavit majetek za pomoci PČR tak PČR mě bude muset zastřelit protože by šlo o kejhak.
Za první totality jsme se dostali z každé vesnice do města několikrát denně, v každé vesnici byl krám s potravinami a smíšené zboží. Člověk de facto ten auťák nepotřeboval. V každé vísce byla hospůdka.
Dnes, za druhé totality, se z vesnice nedostanete do práce i jinam jinak, než vlastní dopravou. Pro potraviny musíte taky do města.
Pokud chtějí omezit jakoukoliv motorovou vlastní dopravu, měli by se nejdříve vrátit ke službám, které tady byly za první totality.