Jak snadno zlikvidovat tank? Rusové na to mají speciální způsob. Nemusejí ho ani poslat na ukrajinskou frontu. Bohatě jim k tomu stačí, když se neschopní technici pustí do oprav v závodě v Bělgorodu.
Plameny krotili půl hodiny
Nedávno v bělgorodské dílně vinou nesprávného postupu opravářů jeden tank explodoval a další dva doznaly značného poškození. Přivolaní hasiči měli napilno. Zpacifikovat plameny, které výbuch způsobil, jim trvalo půl hodiny. Příčinou požáru se pravděpodobně staly jiskry, jež v průběhu svařování vlétly do muničního karuselu, tedy nabíjecího zařízení ve stroji. Není ovšem jasné, které tanky z řady modelů T-72 v tomto případě byly poškozeny.
Kořist modernějších tanků
Zatímco typů T-72B nebo jejich starších variant nebudou tolik Rusové želet, u nejnovějších T-72B3 a B3M by se ztráty daly označit za bolestnější. Proč? Nové pokročilejší modely ve své výbavě zahrnují systém řízení palby nazývaný Sosna-U. Toto zařízení má integrovanou francouzskou kameru s termovizí Catherine-FC. V současnosti je na bojišti rusko-ukrajinské války termovize velice důležitým prvkem. Starší typy ruských tanků ji buď nemají vůbec nebo jenom v primitivní podobě. Lehce tak mohou posloužit coby kořist modernějších polských tanků T-72M1R, a to navzdory tomu, že mají silnější pancéřování.
Bezpečnost moc neřeší
Pro Rusy je typické, že si na rozdíl od západních zemí s dodržováním bezpečnostních předpisů příliš nelámou hlavu. Fakt, že tanky je možné opravovat až poté, co se z nich vyloží munice, neberou příliš na vědomí. Munice proto zřejmě zůstala v karuselu, který obsahuje 22 nábojů. Nabíjecí zařízení je u tohoto ruského tanku umístěno pod jeho a dva ze tří členů posádky na něm téměř sedí. Umožňuje to sice rychlejší nabíjení a palbu a také posádku nemusí tvořit čtyři vojáci, ale jenom tři, ovšem z pohledu bezpečnosti to rozhodně není šťastné řešení. Ukazuje to i skutečnost, že ruským tankům T-72 zpravidla výbuch munice po zásahu utrhne věž. Tanky západní výroby včetně francouzského Leclercu mají nabíjecí zařízení umístěno vzadu ve věži. Od posádky je oddělené ocelovou deskou a tlaková vlna při eventuální explozi tak směřuje ven.
Foto: Shutterstock, zdroj: WashingtonPost, Rferl, euronews
Co dodat – to rozhodně není štastníé řešení!!!!!!!!!!!!!