Elektromobily se stávají stále populárnější a tím pádem se i častěji objevují na scéně dopravních nehod. Přitom oprava těchto moderních vozidel je často finančně náročnější než u jejich klasických protějšků. Co to znamená pro majitele elektromobilů a pro samotné pojišťovny?
Nákladné opravy elektromobilů
Podle pojišťovny Allianz tvoří elektromobily pouhá tři procenta ze všech pojistných událostí, ale jejich opravy stojí pojišťovny celých osm procent z celkových nákladů. Problém často tkví v opravách baterií. Baterie u mnoha elektromobilů stojí desítky tisíc eur a tvoří až 50 % ceny vozu. Opravou se zde často myslí výměna, nikoli skutečná oprava.
Komplikace s bateriemi
Baterie v elektromobilech představují významnou výzvu. Některé automobilky, jako například Tesla, je při výrobě integrují přímo do skeletu vozidla, což komplikuje jejich opravu. Díky tomu je často nutné baterii po nehodě celou vyměnit, což značně zvyšuje náklady na opravu. Také to znamená, že elektromobily ztrácejí svou ekologickou výhodu, pokud se počítá s tím, že v průběhu životnosti auta bude nutná výměna baterie.
Ohrožení zdraví a životního prostředí
Dalším problémem je likvidace baterií. Ty se po vyřazení často skladují ve speciálních kontejnerech, protože neexistuje univerzální způsob, jak je bezpečně a ekologicky recyklovat. Navíc chybí odborníci schopní posoudit míru poškození baterie a její opravitelnost, což vede k dalšímu zvýšení nákladů na opravu.
Cesta k udržitelnější elektromobilové budoucnosti
Řešení problému nákladných oprav a recyklace baterií elektromobilů by mohlo spočívat v tlaku na výrobce, aby vyvíjeli elektromobily s lépe opravitelnými bateriemi. Je potřeba přijmout kroky, které zajistí, že elektromobily budou skutečně ekologické a udržitelné od výroby po recyklaci.
Na cestě k vyšší opravitelnosti baterií
Výrobci, jako je General Motors, již vyvíjejí baterie tak, aby bylo možné je rozebrat a opravit jednotlivé články. Tímto způsobem se snaží omezit nutnost výměny celé baterie. Potřebujeme více takových iniciativ ze strany automobilových výrobců a také lepší nástroje a odborníky pro diagnostiku a opravy baterií.
Potřeba větší investice do recyklace baterií
Kromě toho je důležité věnovat více pozornosti a zdrojů na výzkum a vývoj technologií pro recyklaci baterií elektromobilů. Toto odvětví je stále v plenkách a potřebuje masivní investice, abychom mohli dosáhnout skutečně udržitelné elektromobility.
Budoucnost elektromobility
Elektromobily jsou zde, a jejich počet se bude neustále zvyšovat. Abychom z nich mohli čerpat skutečné ekologické a finanční výhody, musíme se postarat o jejich opravitelnost a recyklaci. Přestože jsou před námi velké výzvy, věříme, že s patřičným úsilím a inovacemi jsme schopni překonat překážky na cestě k udržitelné elektromobilitě.
Foto: Shutterstock, zdroj: Reuters, Driving
Baterie do EV se bežně opravují, jedná se o modulovou konstrukci. Tzn. že se vymění třeba 1 modul a baterie dál funguje. Nadpis článku je hloupý a nepravdivý.
Elektromobil nikdy ekologický nebude. Toho v podstatě nelze se současnou bateriovou technologií docílit, neboť životnost baterie je cca 8-10 let (500 cyklů), tedy zatímco spalovací motor bude jezdit i po 30 letech provozu, elektromobily si za tu dobu budete muset koupit 3-4. Při vyšším nájezdu přes 25tkm ročně i více. Z toho tedy vyplývá, že elektromobily jsou značně neekologické. Ale to je jedno, elektromobily nevznikly kvůli ekologii, nýbrž na politickou objednávku. Je to logické, protože 10% nejbohatších lidí, kteří ovládají veškeré světové dění, musejí i přes své peníze stát mnohdy v kolonách na ucpaných silnicích, či se pohybovat v přeplněných přímořských rájích mezi davy turistů, pokud tedy nevlastní vlastní soukromý ostrov, kterých ale zase není tolik na prodej. Pakliže obyčejným lidem znemožní individuální dopravu, rázem budou mít svět pro sebe.
A co se týče opravitelnosti baterií, tak ono to ve své podstatě nemá smysl. Baterie má danou životnost počtem dobíjecích cyklů. Pakliže mi po 450 cyklech odejde některý článek, nemá smysl ho draze měnit, protože za týden odejde další a do půl roku odejdou postupně všechny. Elektromobil je prostě auto na 8 let a pak jde do šrotu. Až to lidé pochopí, přestanou to kupovat. Problém je v tom, že to řada lidí není schopna pochopit a proto se dnes běžně stává, že si někdo koupí 8 let starou Teslu a za půl roku z toho má nepojízdný vrak a ještě se tomu diví.
Osobně si elektromobil nikdy nekoupím, nemám problém udržet svoje staré auto klidně dalších 50 let při životě a pokud mi daněmi či zákazy znemožní jeho rentabilní provoz, nemám taktéž problém emigrovat z tohoto pošahaného EU spolku např. do Argentiny a dožít si tam v klidu a pohodě, ale neviděl bych to tak černě. Domnívám se, že spalovací motory tu s námi nakonec budou ještě hodně dlouho.
Prosím Vás nešiřte tady bludy. Dnešní aku v EV mají životnost min 3000 cyklů a více. A samozřejmě je EV ekologičtější než jakýkoliv spalovák. 8 let je záruka a ne životnost.Větší problém je šíření těchto
nesmyslů od lidí , kteří tomu absolutně nerozumí.