Bojíte se létat? Možná máte v hlavě všechny ty scénáře katastrofických filmů nebo informace o leteckých katastrofách, které jste viděli v televizi nebo četli. Není třeba mít z létání strach, protože jde o jeden z nejbezpečnějších způsobů cestování. Nicméně rozhodně neuškodí znát základní pravidla pro případ, že by se něco semlelo.
Dbejte pokynů posádky
Každý, kdo už párkrát cestoval letadlem, asi úvodní poučení, které dostává od palubního personálu, přechází bez většího zájmu. Dost často se ony informace, které podávají letušky a další personál, dokonce setkávají s parodiemi. Přesto je však dobré si tyhle základy občas osvěžit – jsou v nich totiž jednoduché, ale velmi důležité informace, které vám mohou zachránit život.
Ať už jde o umístění nouzových východů, kyslíkových masek nebo záchranných vest – v případě opravdové havárie si chcete být stoprocentně jistí, kde tyhle věci najdete a jak je máte použít.
Pokud během letu dojde k nějakým problémům, spolehněte se na palubní personál – prošel si celou řadou školení a má roky zkušeností, takže je dobré řídit se tím, co vám říká.
Zachovejte klid
I v případě, že se skutečně začne dít něco znepokojivého – například dramatické turbulence nebo snížení tlaku v kabině – je důležité zachovat klid. Pořád je velmi malá šance, že se s vámi letadlo zřítí. Navíc když budete panikařit, vydýcháte si vzduch rychleji, takže i z toho důvodu, je dobré zůstat v klidu.
Pokud dokážete odolat stresu, budete schopní lépe vyhodnocovat situaci a soustředit se na pokyny, které vám dává palubní personál.
Opravdový pád letadla
Kdyby se opravdu stalo, že se letadlo s vámi na palubě zřítí (a ta pravděpodobnost se vážně blíží nule, takže si s tím nedělejte starosti), snažte se zvýšit své šance na přežití. Použijte kyslíkovou masku, zůstaňte připoutaní, zaujměte pozici v předklonu, v níž si budete chránit hlavu a krční páteř.
V okamžiku, kdy letadlo dosedlo či dopadlo na zem a vy jste přežili, nepanikařte. Zkontrolujte, zda, případně jaká máte zranění, a jak jsou na tom spolucestující ve vašem okolí. Pokud zůstal někdo z palubního personálu při vědomí, řekne vám co dál. Pokud ne, jednejte sami – pokuste se dostat z letadla (ale netlačte se s ostatními přeživšími, nevytvářejte paniku). Opustit urychleně letadlo je nutné především v situaci, kdy vidíte oheň nebo cítíte kouř.
Jestliže necítíte bezprostřední ohrožení a sami nemáte žádná vážná zranění, pomozte s evakuací zraněným nebo panikařícím spolucestujícím.
Nic z toho zřejmě nebudete potřebovat
Létání se však není třeba bát. Je nutné znát bezpečnostní pravidla, ale pravděpodobnost, že je někdy budete potřebovat, je opravdu velmi nízká. To spíše vyhrajete v loterii!
Foto: Shutterstock, zdroj: Euronews
No, nevím. Pokud se dopravní letadlo zřítí, tak jsme v řiti. To maska nepomůže. Dopravní letadlo není kluzák. V roce 1973 jsme se jako letečtí mechanici byli povinně podívat na rozsah katastrofy TU 154. Letadlo bylo rozházené v okruhu 1,5 km. A byl to zbrzděný pád pouze ze 70 metrů. Pilot před přistáním vypnul autopilota, ale nevedlo se mu ovládnout výšková kormidla. Tehdy to přežil jeden cestující s těžkými zraněními, a nebýt toho, že to bylo u letiště kde byla okamžitá pomoc, byl by mrtvý. Ostatní včetně posádky byli mrtví. A teď si představte 1, 2, 3, 4 i více km nad zemí. Výjimkou je srbská letuška, která byla v době výbuchu a roztržení letadla ve výšce 10km v ocasním prostoru. Vyhnula se tak vysátí do volného prostoru a nebyla tam taková změna tlaku. Rotace ocasní části při pádu zbrzdila pád a a spadla do hustého borovicového porostu. Navíc nedopadla kolmo na svah, ale klouzala po svahu. Asi tak, jalo skokani na lyžích dopadnou na umělý svah a kloužou po něm dolů a pokud dopadnou dál za kritický bod, dopad je hodně tvrdý. A jedna zvláštní náhoda: ten dopad ocasní částí letadla se srbskou letuškou byl u Srbské Kamenice.
Nevím ale myslím že Jindra to píše přesně. A nevím jak si to lady představuje ale její nepanikařte jsou kecy v kleci. Nevím zda jí někdy šlo v letadle o život ale jak se říká papír snese všechno. Obecně platí a nemusí jít jen o letadlo když se něco stane může jít o důlní havárie, atd. Většina lidí při ohrožení života začne panikařit . Pouze lidé co jsou psychický zdatní nebo už byli v podobné situaci to zvládnou. No a to že se má člověk řídit pokynu personálu při problémech to zase většina lidí respektuje ale jde o to že když letadlo padá na zem šance na přežití jsou skoro nulové.
At se to někomu líbí nebo ne,je pravda že v poměru k celkovému množství lidí kteří cestují letadlem je počet obětí za rok minimální!!!!!!!!!Jde o psychologický moment,když naráz při letecké katastrofě zahyne nějakých 150 až 200 lidí,psychologicky to s váma zamává,ale že jen v Evropě celkově na silnicích ročně zahyne 1000 krát více lidí,to už nikoho psychicky nesejme, protože při jedné dopravní nehodě na silnici povětšinou nezahyne více jak 1 – 2 lidi!!!!!!!!!!!!
Kde je to málo známé pravidlo z nadpisu? Zachovat klid? Nebo dbát pokynů personálu? To jsou všeobecně známé věci, tento článek neříká vůbec nic nového a s nadpisem má pramálo společného. Myslím, že autorovi článku stačilo zadat jednoduchý úkol jednomu ze zdarma dostupných AI chatbotů: Napiš tři odstavce o obecně známých zásadách bezpečnosti v civilním dopravním letadle a vymysli nadpis, který bude dostatečně clickbaitový, aby k tomuto bezduchému žvástu přilákal dost lidí a ti se museli podívat na všechnu tu reklamu, kterou tento zbytečný žblept oblepíme. Myslím, že tato “novinařina”, která je ve skutečnosti jen prodejem online reklamy, bude již brzy fungovat v naprosto automatickém módu bez zásahu lidí. I přesto jsem se nachytal, nicméně na tento web už určitě znovu nepáchnu.