Spotřeba paliva u vozidla momentálně trápí české řidiče více, než kdy předtím. Ceny pohonných hmot jsou velice fluidní a prognózy nehovoří o nějakém větším zlevňováním. Ušetřit palivo můžete ale i správnou jízdou.
Nutno podotknout, že spotřeba paliva je také ovlivněna konkrétním typem vozidla. A nemusí nutně jít jen o motor. Existuje celá řada faktorů, která tuto hodnotu může ovlivnit. Ve finále tak může malý a slabý pelech spotřebovat více paliva, než vozidlo s velmi silným motorem. Spotřebu můžete totiž velmi ovlivnit i sami.
Spotřebu paliva ovlivní mnoho faktorů
Nebudeme se teď zabývat konkrétními vozidly, ale spíše se zaměříme na konkrétní rady, které platí paušálně pro všechny.
Absolutním základem jsou kvalitní pneumatiky, s dobrým vzorkem a hlavně správně nahuštěné. Špatně nahuštěné pneumatiky mají větší tření a odpor. Díky tomu je potřeba k jejich pohybu více energie a tím stoupá spotřeba.
Dalším bodem je samozřejmě styl jízdy. Pokud máte těžší nohu na plynu, nejezdíte stabilní rychlostí a nebo máte rychlost v krvi, nemůžete nadávat na vyšší spotřebu. Klidná a vyrovnaná jízda rozhodně peněženku nezatíží.
Na zřetel můžeme vzít například i samotnou zátěž, kterou ve vozidle máme. V případě těžkého nákladu logicky vozidlo spotřebuje více pohonných hmot. Odstraňte z vozidla i veškeré doplňky, které mohou negativně ovlivnit aerodynamiku karoserie.
Rychlost hraje při spotřebě hlavní roli
Asi nikoho nepřekvapí, že první housle hraje v orchestru spotřeby rychlost jízdy. Nejnižší spotřeby dosáhneme samozřejmě při klidné jízdě za nejvyšší povolené rychlosti. Tím máme na mysli 90 a 130 km v hodině, v závislosti na používané komunikaci. Ač se to někomu možná nezdá, jde o rozdíly spotřeby v litrech oproti městské jízdě stylu plyn, brzda, klakson za rychlosti maximálně 50 km/h.
Malá rada na závěr. Pokud máte vozidlo s 5-ti převodovými stupni, ušetříte více při jízdě maximálně 110 km/h. Při rychlejší jízdě už jede vozidlo ve vysokých otáčkách a vezme si tak více paliva.
Foto: Freepik, zdroj: makeuseof, auto.howstuffworks
Pro nulové rychlosti spotřebuje auto nejméně paliva. To je nejjednodušší odpověď na nadpis článku.
No super, to je hovadina. U naprosté většiny aut je již ve 130 km/h spotřeba vyšší než optimální…
Na spotrebu maji vliv především otacky motoru takze maximalka 90 a 130 je naprosty omyl! Co treba odpor vzduchu?
Ne nadarmo nejvyšší spotřeba je ve městě při neustálém rozjíždění,zpomalování a opětovném rozjíždění!!!!!!!!!!Stará známá věc!!!!!!!!!!