
Obchodní řetězce nemají v České republice ani trochu dobrou pověst. Lidé jednoznačně vidí, jak jsou jim prodávány nekvalitní potraviny za přemrštěné ceny. Jenže je docela problém to řetězcům nějakým způsobem prokázat, protože ty mají vždy spoustu výmluv na to, jak to vlastně dělají skvěle.
Na co si dát dobrý pozor
Před pár dny však vyšlo najevo, jak moc si v Česku ty největší řetězce navyšují marže. Ukázalo se, že oproti Německu jsou dokonce dvojnásobné. A pravdou je, že ani zaměstnancům těchto obchodů se příliš nelíbí pravidla, dle kterých musí pracovat a fakticky pomáhat šidit zákazníky.
Občas se proto stane, že některá z prodavaček, jakkoliv může být dobře placená, už to prostě nevydrží a popíše, co se v supermarketech vlastně odehrává a na co si dát dobrý pozor.
“Bohužel je tu pořád běžná praxe prodávat zboží, které už mělo být vyhozeno. Typicky jde o čerstvé produkty, které mají spotřebu do pár dní, potom projdou, a nakonec se datum jen přelepí jinou samolepkou,” uvedla prodavačka z Ústí nad Labem, která si nepřála být jmenována. “Někdy už je to zboží i viditelně zelené nebo zašedlé, ale on si ho někdo stejně koupí. Říkáme, že dostane černého Petra.“
Někdy se prý i ve skladu zjistí, že určitá šarže zboží je závadná, tudíž se v něm od pohledu vyskytuje například plíseň. “Takové zboží by samozřejmě vůbec nemělo jít do regálů, ale vedoucí stejně řekne, ať to tam dáme,” popisuje otřesnou praxi prodavačka. To jsou potom případy, kdy Státní zemědělská a potravinářská inspekce odhalí například plíseň ve všech baleních, a to na první pohled.

Peníze vrací, ale správné to není
Co se v poslední době v tuzemských obchodech také odehrává a kde dochází k masivnímu šizení, to jsou předpřipravená balení ovoce a zeleniny. “To byste se divili, kolikrát nebude deklarovaná hmotnost odpovídat. A samozřejmě, že nikdy nedostanete více, ale často třeba o deset procent méně. Typické je to třeba u jablek, která jsou teď navíc hodně drahá,” tvrdí prodavačka.
Čtěte také: Velký obchodní řetězec poslal Čechy do kolen. Zavedl poplatek za zcela běžnou věc, lidé se bouří
Pokud si zákazník něčeho takového všimne, řetězec mu bez diskuze vyhoví a obvykle vrátí peníze. Problém je ale v tom, že se tu hraje na to, že si toho lidé nevšimnou, případně to odhalí až doma a už se jim to pak nechce řešit.
Foto: Shutterstock