To, co každý den pozorujeme na vlastní oči v rámci silničního provozu, se projevuje také na statistických datech, která to jednoduše potvrzují. Seniorů ve velmi pokročilém věku za volantem neustále přibývá. Je to spojeno se zlepšující se ekonomickou situací důchodců a také tím, že se lidé dožívají stále vyššího věku.
Data mluví jasně
Toto téma se dlouhou dobu ignorovali, ovšem teď celá záležitost narostla do takových rozměrů, že už se musí řešit. Jde o celoevropskou otázku, a tak se to řeší přímo na úrovni Evropské unie, která připravuje adekvátní opatření.
Ovšem zpět k číslům. Aktuálně po českých silnicích jezdí 135 tisíc lidí starších 80 let. Samo o sobě vám toto číslo nic moc neřekne, mnohem důležitější je trend. A ten je jednoznačný. Za posledních pět let se počet těchto řidičů zvýšil o těžko uvěřitelných 41 %, jak vyplývá z ročenky Senioři v ČR v datech, kterou vydal Český statistický úřad. Vyhlídky jsou přitom jednoznačné. Řidičů v tomto věku bude v příštích letech prudce přibývat, a to ještě rychleji než dosud.
Ne snad, že by to seniorům někdo nepřál. Pro mnohé z nich je motorizace a možnost řídit vozidlo důležitou součástí života, ať už z praktického hlediska nebo jen díky vědomí toho, že toho jsou stále schopni. Jenže do toho nám vstupuje další nezpochybnitelný trend. A tím je rychlý nárůst nehodovosti u této věkové skupiny, kdy přitom často nejde jen o odřené plechy, ale opravdu závažné kolize.
Může to končit nehezky
Nedávno například na nepřehledné křižovatce v Mikulově pětaosmdesátiletý senior nezastavil na značce Stop a byl z toho fatální karambol. Před rokem se potom zase 89letý důchodce řítil 22 kilometrů na dálnici D52 v protisměru a málem přejel i policisty snažící se zasáhnout.
Není tedy divu, že už se chystají opatření, která důchodcům řízení podstatně ztíží, respektive budou výrazně více než dnes zjišťovat, zda mají stále veškeré schopnosti k tomu, aby mohli být plnohodnotnými účastníky bezpečného provozu a neohrožovali při tom sebe a své okolí.
Čtěte také: Rána pro důchodce v Česku. Stát oznámil, že jim sebere peníze, na které dosud měli nárok
Lidé starší 70 let by tak podle nových chystaných pravidel EU měli dostávat řidičské oprávnění na zkrácenou dobu a každých pár let se podrobovat podrobným zkouškám a testům. Pakliže by jimi neprošli, nebude jim další řidičák vydán. Dá se očekávat, že se k tomu bude přistupovat poměrně přísně, jelikož cílem je, aby se dramaticky snížila nehodovost na silnicích.
Foto: Shutterstock
Jeden starý řidič nezastavil na stopce, jiný vjel na dálnici do protisměru !
Podle nedávné zprávy nejvyšší rizikovost (poměr počet řidičů ve věkové skupině/ počet zaviněných nehod) mají maldí řidiči 18 – 23 let, zatím co řiči nad 65, resp. 75 let jsou NEJOHROŽENĚJŠÍ- což je ovšem něco jiného: mají vyšší počet vážných následků a úmrtí – a pozor: týká se to i nehod v hromadné dopravě! Nejsou tedy nehoršími řidiči, ale nejohroženější účastníci (oni se do statistik počítají i spolucestující)!
Alkohol, drogy, rychlost, nedodržování vzdálenosti jsou nejčastější příčiny nehod zaviněných mladými, nezkušenými řidiči – na rozdíl od starších.
Řešení?
S n í ž i l i jsme věkovou hranici pro získání řidičského oprávnění…
Ono jde spíše zájem a vliv obchodníků a výrobců aut, než bezpečnosti.
Správně chlape
Průšvih není to, že všude v civilizovaném světě jezdí i řidiči ve vysokém věku, ale to, že na ně hlupáci chtějí svalovat “všechny viny světa”. Nikde jsem neviděla statistiku na téma, kdo zavinil nehodu z hlediska věku. Co když většinu nehod,.. Rychlost, nepřizpůsobeni stavu provozu, riskantní jízda apod zavinili více mladí, třeba čerství řidiči?? Nebo chcete jen tak od boku tvrdit, že senioři milují rychlou jízdu, riskantní předjíždění přes plnou čáru, závodění s jinými auty… No, tak to doložte, uvidíme.
Taky bych řekl
Jenom senioři? A co opilý a zfetovaný řidiči?
Tady nejde o to jak kdo zavinil nehodu, jde o snížení počtu vozidel. Neexistuje žádná statistika kolik nehod zavinili senioři. To budou pro seniory testy jako kdyby dělali novou autoškolu.To by si senioři neměli nechat líbit. To je něco podobného jako se strelnymi zbraněmi.