Dopadlo to jako vždycky, zní na sociálních sítích od uživatelů, kteří se pro své seniory pokusili projít strastmi registračního systému na očkování proti koronaviru. Případně dodávají: čekali jste něco jiného? Spuštění dalšího informačního systému státní správy dopadlo opět katastrofálně, a to jak na straně technického zajištění, tak po stránce koordinace jednotlivých služeb, které podle všeho nefungovalo. Objevily se například zprávy, že operátoři nedostali dopředu informaci o tom, že verifikační kód bude chodit prostřednictvím SMS a nezajistili tak dostatečnou propustnost. To vyústilo v to, že SMSky chodily s hodinovým zpožděním a kódy v nich obsažené už nebyly platné.
Celý registrační systém je velmi složitě koncipován. Je třeba projít celkem osmi kroky, kdy každý z nich se musí znovu načíst. To vedlo k velké zátěži systému a mnoha uživatelům vyskakovala hláška “Za chvíli jsme zpět”, případně se stránka vůbec nenačetla. Na sociálních sítích se objevily zprávy o tom, že někteří senioři, kteří se rozhodli zkusit štěstí se systémem na vlastní pěst, měli za to, že zmíněná hláška znamená vyřizování požadavku úředníkem, který brzy přijde s odpovědí. Pravdou je, že nikde nebylo ani slova o tom, co se ve skutečnosti stalo: tedy, že se systém přetížil a nedokáže daný krok načíst. Jakoby se zodpovědní lidé snažili nefunkčnost zakrýt alespoň rétoricky.
Toho se ostatně dopouští i vládní zmocněnec pro IT, Vladimír Dzurilla, který je za přípravu systému spoluodpovědný. Podle něj vše proběhlo víceméně v pořádku a prý nemá informace o nedostupnosti. “Jeli jsme na dvacet procent,” řekl Dzurilla pro Deník N. Jediný zádrhel, který připustil, bylo právě pozdní posílání SMS. “Řešili jsme pouze SMS zprávy, kdy jsme v průběhu rána zvyšovali jejich průtok,” řekl vládní zmocněnec pro idnes.cz.
Když ho redaktorka konfrontovala se svou zkušeností, kdy se jí nepodařilo přihlásit prarodiče a SMSka nedorazila ani po třech hodinách, byl však v koncích. “Vůbec nevím o tom, že by se něco takového stalo. Všechny SMS zprávy byly odeslané se zpožděním. Nevím, co víc k tomu říct, neznám konkrétní čísla, kterých by se to mělo týkat.”
Lidé z praxe pak poukazují na to, že dnešním registračním návalem se zadělalo pouze na budoucí problémy. Došlo totiž k tomu, že se registrovalo velké množství lidí, kteří ale nedostali termín. “Dneska výjimečně dělám sestru v ordinaci u praktika, takže jsem si hned po osmé vyzkoušela registraci lidí věku 80+ na očkování. Chudáci všichni posláni bez úspěchu domu. Jsou zaregistrovaní v systému, ale nemají termín. Takže budou zase pravidelně volat, nebo čekat, až vakcína dorazí do ordinace… Strašný. Do toho telefonáty, že to některý rodný čísla nebere. Lidé, co tohle vymysleli, by si do těch ordinací měli jít na chvíli sednout, aby jim došlo, který nápad je dobrý a který úplně debilní,” napsala na svůj facebookový profil lékařka Tereza Urzová.
Foto: Shutterstock