Nejen v Austrálii vyvolala pořádný rozruch reklama, která se nese ve vtipném duchu a vyzývá lidi k tomu, aby v těchto těžkých časech zůstali pokud možno doma. Jde o reklamu na v Evropě neznámý obchod s outdoorovým vybavením Boating Camping Fishing (BCF). V tuzemsku od podobných obchodníků dostáváme poměrně nudné spoty, které nestojí za řeč, ale Australani mají tradici provokativních reklam.
Video je natočeno v odlehčeném duchu, ale ve své plné verzi obsahuje záběr na muže, který si pochutnává na sendviči s netopýrem. Jde pochopitelně o narážku na to, že koronavirus se měl na člověka přenést právě z netopýrů, a to v čínském Wu-chanu. Právě v Číně existuje dlouhá tradice pojídání nejrůznějších divokých zvířat, netopýry nevyjímaje.
Když šel reklamní spot do oběhu, sesypaly se na Australský úřad pro dohled nad reklamou stížnosti, které jeho pracovníci aktuálně vyhodnocují. Dá se očekávat, že si stěžoval také Číňané, s nimiž má Austrálie nyní vyhrocené vztahy, a to právě z důvodu, že i australští politici obviňovali Čínu z kamuflování závažnosti epidemie.
Podle mluvčího obchodního řetězce BCF mělo jít především o veselou reklamní kampaň. Podle něj mnoho Australanů zůstane tuto letní sezónu doma a reklama jich vyzývá k tomu, aby prozkoumali, co všechno mohou dělat na svém dvorku.
BCF přitom není v hledáčku regulátora poprvé. Na seznamu firem, na jejichž reklamy si stěžovalo nejvíce lidí, se obchod umístil i v letech 2016 a 2018. “V průběhu let jsme začali s tradicí drzých reklam v duchu dobře myšlené zábavy. Lidé je budou kritizovat a my to tak bereme,” uvedl mluvčí.
Tentokrát bude mít vše ale zřejmě i mezinárodní rozměr, protože je známo, že Čína bere jakékoliv invektivy, a to i ze strany soukromých firem, velmi vážně. Vychází z vlastní tradice, kdy čínské společnosti si nemohou dovolit dělat vlastní “politiku”.
Foto: Shutterstock