Toto povolání je často zahaleno rouškou jakéhosi tajemství. Lidé se často dohadují o tom, jak revizoři vlastně fungují. Zda mají například stálý plat nebo jsou odměňováni na základě výkonu. A jaké jsou vlastně předpoklady pro výkon takového zaměstnání?
Peníze nejsou špatné
Překvapivě nic moc nepotřebujete. Jste standardním zaměstnancem dopravního podniku, který obvykle provozuje konkrétní město, jelikož na jiných linkách revizoři příliš nepůsobí, jelikož se tam prodávají jízdenky přímo u řidiče.
Nejvíce revizorů zaměstnává Dopravní podnik hlavního města Prahy. Jak ukazují údaje DPP, průměrná mzda takového zaměstnance činí přibližně 65 tisíc korun. Jak se ale ukazuje, může být velmi variabilní a různorodá.
“Jsou mezi námi velké rozdíly. Někteří si měsíčně vydělají 40 tisíc a další jsou hodně nad sto tisíci korunami měsíčně. Zkrátka záleží na zkušenostech a nasazení,” líčí revizor Libor. Ten si podle svých slov v dobrých měsících vydělá 120 tisíc korun.
“Nejvíce vyděláte na turistech. Ti často jezdí na černo nebo mají něco v nepořádku. Je to doslova zlatý důl. Ti západní jsou navíc ještě rádi, že jsou pokuty tak nízké,” směje se pan Libor. “Naopak se vůbec nevyplatí kontrolovat lidi, kteří jsou viditelně bez peněz. Je jasné, že nemají jízdenku, ale pokud se do nich pustíte, budete to řešit hodiny, a to s přítomností policie.“
Dají se snadno poznat
Tito lidé, takzvaní notoričtí neplatiči, proto jezdí regulérně zadarmo a nikdo je nekontroluje. “Pak tu máme lidi, kteří to mají jako určitý sport. Prostě si spočítali, že než aby platili tramvajenku, tak se raději nechají čas od času chytit,” říká revizor. “Všichni to tak bereme, a když je chytíte, tak jednoduše zaplatí.“
Revizoři podle něj mají velmi vytříbený čich na ty, kdo se v jejich přítomnosti začnou chovat podezřele. Obvykle začínají s ostentativním hledáním jízdenky a dělají, že ji měli. Případně vytahují telefon a dělají, že někomu volají a kontrolu ignorují. “Těch mustrů je pár a už je všechny známe,” říká pan Libor.
Čtěte také: Češi budou od 1. ledna 2025 platit tisíce korun navíc každý měsíc. Kdo se to pokusí obejít, špatně skončí
Revizoři musí být také velmi odolní, jelikož se každý den dostávají do nepříjemných situací. A nelze opomíjet ani to, že do těchto situací dostávají i samotné cestující, kteří se potom mohou chovat různým způsobem. Je tudíž zcela spravedlivé, že jsou odměňováni na základě výkonu.
Foto: Shutterstock