V osobní dopravě nás čekají velké novinky, které souvisejí s technologickým rozvojem, jenž najednou umožňuje velmi jednoduše zavádět nejrůznější omezení, ale také s tím, co se na silnicích momentálně děje.
Už to začíná
Takzvanými měkkými pravidly se podařilo dosáhnout určitého stavu, který už se ale příliš nemění. Řeč je především o nehodovosti, zejména potom té fatální. Už se jí příliš nedaří snižovat, což je docela problém, jelikož tu takový požadavek jednoznačně je. A to i ze strany Evropské unie, která chce tento typ nehod do roku 2050 zcela vymýtit a do roku 2030 snížit na polovinu.
Už se chystá celá řada speciálních opatření, jež míří na starší i mladší řidiče, případně rovnou na všechny, pokud je řeč o nutnosti udělat si nový řidičák na těžší vozidla. Ještě dále ale jdou ve Spojených státech amerických, zejména v Kalifornii.
Zde byl předložen zákon, který výrobcům vozidel nařizuje, aby nová auta byla prodávána pouze se speciálním doplňkem, jenž jednoduše znemožní rychlou a tedy nebezpečnou jízdu, jak informuje server Fox News. Tato chytrá zařízení nainstalovaná ve vozidle mají omezit maximální rychlost, kterou je schopno auto vyvinout. Aktuálně se mluví o tom, že bude možné jet nejvýše o 10 mil v hodině rychleji, než jaký je na daném místě rychlostní limit. Jde tedy o nějakých 16 kilometrů v hodině, což je poměrně přísný limit.
Jsou třeba rázné kroky
Zákon reaguje právě na fatální nehody na silnicích, kterých v Kalifornii přibývá a je třeba s tím něco dělat. Je přitom otázkou času, kdy se podobného nápadu chytí také Evropská unie. Ostatně, nejde o žádnou velkou novinku, ale o věc, která už se nějakou dobu i mezi automobilkami hlasitě diskutuje.
Například Volvo samo od sebe už nějakou dobu do nových vozů instaluje omezovač rychlosti, a to na hranici 180 kilometrů v hodině. Rychleji tak nemůžete jet ani s nejsilnějším Volvem, i když by toho bylo schopno. Standardem ve většině vozů jsou pak omezovače na 250 km/h, avšak tuto rychlost dokáže vyvinout málokteré auto.
Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici
Pakliže bychom si to představili v české praxi, mohlo by jít o limit například 140 nebo 150 kilometrů v hodině na dálnici. Rychleji by vás vaše auto jednoduše nepustilo. Jak moc velký problém by to pro vás znamenalo?
Foto: Shutterstock