Něco takového si málokdo dokázal představit. Majitelé starších vozů v České republice, zejména potom určitých typů, mají dnes problém sehnat takové palivo, které by jim jejich auto během poměrně rychlé doby nezničilo.
Velké obavy z tankování
Ještě před pár lety odborníci zcela vážně poukazovali na úskalí benzinu E10. Ten byl v řadě evropských zemí k dispozici běžně už mnoho let, ovšem zejména coby určitá alternativa, kterou nikdo příliš nereflektoval. Když se toto palivo neprosadilo přirozenou cestou, i když bylo o něco levnější, došlo na tradiční krok Evropské unie. Jednoduše teď bude povinné.
Česká republika se jeho povinnému zavedení bránila poměrně dlouho. Experti poukazovali na škodlivost tohoto paliva pro starší motory, s nimiž na českých silnicích stále jezdí miliony aut. Průměrné stáří vozového parku v Česku je 16 let a stále se zvyšuje. V tomto případě přitom není řeč o nějakých veteránech. Největší potíže budou mít auta vyrobená v letech 1999 až 2007.
Jak upozornil expert Filip Turek, týká se to celé řady vozů z koncernu Volkswagen, tedy i Škodovky, s benzinovými motory FSI. Dále potom oblíbeného Fordu Mondeo s rokem výroby 2003 až 2007. Taková auta přitom jejich majitelé mají tendenci opečovávat, jelikož jde o velké držáky. Počítali s nimi tedy i pro další roky.
Je to účelovka?
Někteří to však považují za účelový krok ze strany Evropské unie. Ta na jedné straně omezila výrobu vozů se spalovacím motorem rokem 2035, kdy už se nebudou smět prodávat. Ovšem nadále hrozilo, že na silnicích budou jezdit starší auta vypouštějící značné emise do ovzduší.
Již jednou vyrobená a prodaná auta nelze jen tak jednoduše zakázat. Lze však výrazně ztížit život jejich majitelům, aby si provoz rozmysleli. A když nebudou mít co tankovat, je to pochopitelně velká překážka.
Jedním z doporučení přitom je tankovat vysokooktanový benzin, ve kterém nejsou biopaliva první generace. Ten je však výrazně dražší a navíc v něm jsou biopaliva druhé generace, u kterých také není úplně jisté, jakým způsobem působí na pohonné ústrojí vozidla.
Foto: Shutterstock
To jsou zase Lety mimo když mám starej kus zjistím jestli to ukousne pokud ne dám Vervu 100 nebo něco od čepra co je bez biosračky.Do motorky taky musím
Přesně tak. Zas tu někdo vypouští fámy, dokud se bude z nitra naší matičky země cucat ropa, bude i benzín. To by jinak náš stát zaplakal když by si ho lidé nemohli koupit a pumpy odvádět daně, myslím že by i ekonomická krize zahrozila. Každopádně mě se to ještě naštěstí netýká, mám diesela r.v. 2017 😉
Jdete vy jebky už do ptkele z tou likvidaci chudých lidí. Vymyslite jen destrukce pro chudé lidi. V prdeli by asi na nové vzaly. Smejdi🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Mám Fabii z roku 2001. Jsem s ní velice spokojený. Levný provoz a údržba. Výměna všech pnumatik během hodiny včetně přípravy a úklidu. Zbavit se ji v žádném případě nechci. Udělám všechno pro to, abych ji udržel co nejdéle v provozu. Holka to se mnou musí posloužit.
Tak já ten benzín natankoval do naší Felicie.Dal jsem aditiva VIF pro jistotu.Auto jede Furt stejně.Budu to ale asi střídat jednou 95 pak vervu.Jo zdravím vás vy euro posranci Vy J eB a n Ý.
Stydím se za To!!, že jsem ČECH
Ještě bych dodal Je nám dobře, dobře nám tak.
Všude doporučujou Vervu a jiná prémiová paliva do veteránů. Teď zase není jistý, jak působí na pohonné ústrojí? Tzn., že i ETBE není vhodný pro veterány? Mohl by v tom už někdo udělat nějaký systém a pořádek? Já beru už jen prémiová paliva do všeho. Raději si ty 4Kč/l připlatím. Myslel jsem, že je to jistota, ale asi taky není…