Jen nedlouho poté, co automobilka Škoda Auto definitivně odpískala novou Fabii Combi, protože už se kvůli emisním normám jednoduše nevyplatí, vystoupil šéf Škodovky a zhodnotil plány Evropské unie v prosazování elektromobility a naopak upozaďování vozidel se spalovacími motory. Právě díky nim získal evropský průmysl v posledních desítkách let obrovské a celosvětové renomé. Podle Thomase Schäfera je snaha EU tvrdě prosazovat elektromobilitu šílená. “It’s crazy,” prohlásil Schäfer pro britský automobilový magazín Auto Express.
Kromě toho, že chce Evropská unie víceméně zakázat vozy se spalovacím motorem někdy kolem roku 2030, od roku 2025 by měla začít platit také výrazně přísnější emisní norma Euro 7. Právě ta teď Schäferovi leží hodně v žaludku. “Pokud začne Euro 7 platit v podobě, v jaké všichni říkají, bude to znamenat zdražení Škody Fabia minimálně o 5000 eur,” uvedl Schäfer. V přepočtu na české koruny by to znamenalo průměrné zdražení tohoto oblíbeného vozu o 130 tisíc korun. Vzhledem k ceně tohoto vozu někde kolem 350 tisíc korun by to znamenalo obrovské zdražení, což by zase způsobilo, že by si ho mohl dovolit jen málokdo.
Čtěte také: Rána pro Škodovku. VW zatrhl novou Fabii Combi, kvůli normám EU už se nevyplatí
“Dopad na menší auta by byl proporcionálně mnohem zásadnější než na větší modely,” vysvětlil Thomas Schäfer normu Euro 7, kterou bruselští byrokraté horečnatě připravují. Paradoxně tak svými kroky docílí opačného efektu, než který by si přáli. Malá auta se přestanou vyrábět a lidé si budou kupovat větší vozy s větší spotřebou a horšími emisním poměrem. Podle Schäfera by tato norma způsobila, že auta s aktuální cenou do 20 tisíc liber, tedy přibližně 600 tisíc korun, v podstatě skončí.
Thomas Schäfer označuje chystanou normu Euro 7 za nesmyslnou i proto, že vzniká v podstatě souběžně s tlakem na rozvoj elektromobility. Automobilky tak musí aktuálně investovat obrovské prostředky do vývoje nových elektrických modelů a teď by musely nemalé prostředky dávat ještě do vývoje spalovacích motorů, které už jsou podle aktuální normy Euro 6 v podstatě na hraně technicky možného. “Zavádět Euro 7 na cestě k plné elektrifikaci na konci tohoto desetiletí je směšné, protože pak musíme investovat obrovské peníze do tohoto kroku, namísto toho, abychom investovali do elektrifikace. Vše to akorát zbrzdí,” uvedl Schäfer.
Slova šéfa Škody Auto překvapila a jsou interpretována jako ojedinělý hlas z evropského automobilového průmyslu, který se staví vůči plánům Evropské unie. Thomas Schäfer přitom do automobilky přišel teprve loni po nečekaném konci úspěšného Bernharda Maiera, který měl však tak trochu pověst rebela. Šéf mateřského koncernu Herbert Diess přitom v čele stále klíčovější Škodovky chtěl mít někoho loajálnějšího a více “koncernově přemýšlejícího”. Je to přitom právě Diess, který se snaží s EU nepouštět do konfliktu a veřejně akceptuje veškeré její plány. Volkswagen se rozhodl do elektrifikace investovat v míře nevídané a sám oznámil, že jeho automobilky ukončí vývoj nových vozů se spalovacím motorem do roku 2030.
Foto: Shutterstock
O co Bruselu jde je jasné jako facka až to bije do očí. Jde o to, pod pláštíkem zelené agendy Green deal, udělat individuální dopravu auty nedostupnou pro co nejširší vrstvy obyvatel. Se podívejte na silnice a dálnice jak jsou přecpány, hlavně kolik přibylo kamionů. Těch ještě bude přibývat, protože kšefty se musí hýbat. Takže bruselské pansvo se podfukem na lidi se záchranou klimatu snaží zdražit osobních auta se spalovacím motorem a nejlépe je zakázat. Elektromobily už jsou drahé a chudším lidem se je nevyplatí kupovat ani ojetá k vůli nákladné výměně baterek, ale auta se spalovacím motorem jsou furt dostupná.
Naprotý souhlas s lubajs.
Jen upřesnění: tohle je agenda progresivistů, zastoupených především zelenými a piráty a u nás ještě stranami typu TOPky. Opravdu než volit tohle, je asi lepší “to hodit” komunistům, což se mi píše opravdu velice nerado. Navíc SPOLU jako celku se absolutně nedá věřit, že by proti těmto šílenostem něco podnikli (patrně se nezmohou ani na lehký nesouhlas).
Prostě, volit euroskeptiky, nejlépe takové, co mají reálnou šanci se dostat do parlamentu, a doufat, že budou mít na to, aby s ANO dali dohromady dostatečně silnou vládní většinu. V této souvislosti si dovoluji projevit názor, že bruselské vyhrožování, že nám kvůli tomu, že Babiš porušil jakési obskurní skřeky z bruselského pseudopráva, zastaví všechny dotace, by mohlo mít efekt řezu pilou mezi zadkem sedícího a kmenem stromu.
Jenže Babiš jim zatim (a v budoucnu taky) rád všechno podepsal, takže s tim to fakt nevyhrajem..
Zbývá SPD. Hodím jim to.
Do hajzlu s Bruselem a s celou EU v té to podobě !!! Vykopat všechny ty idioty vymýšlející ty to hovadiny směřující proti 90% občanum EU tak jako jejich promigrantská politika díky níž šmejdi z Bruselu zasvinili Evropu 4.9 mil. parazitu !!!
líp bych to nenapsal, naprostý souhlas
Máš pravdu předsedo. Ať jde celá Brusel do prdele.
Jenom snaha pro média zakecat, že automobilky úplně přesně totéž dělají záměrně. Proč si myslíte, že z nabídky odstraňují normální auta, a místo nich tlačí každá větší automobilka třicet skoro stejných modelů SUV? Protože SUV mají vyšší marži, a dražší je i jejich údržba. Automobilky chtějí zákazníkovi vnutit dražší auto tím, že levnější prostě nebude k dispozici. Zatím tahle taktika vedla k raketovému růstu trhu ojetých aut.
Nechali jsme se zotročit, tak jsme otroci. Co asi každý, kdo zvedal pacičku pro vstup do unie, čekal ? Myslel si snad, že po nás prahnou, protože jsme jim strašně sympatičtí a chtějí s námi kamarádit ? 😀
Je asi na fetu jako všichni ve Škodovce
A Ty Karle jedeš na čem?
Jak to říkal Štěpán? Budete otroci ve vlastní zemi! A začíná se to naplňovat..
problém je jinde – každý musí mít auto, které stejně většinou stojí; lidi zpohodlněli a to je malér, který plodí další problémy; elektromobily bylo možné začít vyrábět už dávno, automobilky to měly připravené, ale vždy to někdo zarazil v čele s ropnou loby
A teď ta stejná ropná loby každému kupci zakazuje kupovat auta na baterky, že mudrci.
Na jednu stranu chápu. že toto tempo zvyšování emisí nemůže jít do nekonečna, pokud nechceme sami sebe zahubit a to velmi brzy. Na druhou stranu to ale bude velmi těžké, pokud se nenajde nový a lepší způsob pohonu a elektřina z baterie to rozhodně není. Následky ale jsou jasné. Budeme tu za chvíli všude mít 20 i 30 let staré auta, kterých se lidé nebudou chtít zbavit. A automobilový průmysl nejspíš téměř zanikne.
A mě je to fuk, ať si automobilky dělají co chtějí, dřív nebo později stejně začnou krachovat. Já už na nový auto nemám, asi jako sposuta lidí a i kdybych měl, tak bych si stejně z té nablýskané bídy co nabízejí nevybral. Nevím jestli je horší tříválcový motor v obrovském SUV, či všudypřítomné displeje které akorát odvádí pozornost od řízení a v noci tahaj oči a nebo ta plejáda nesmyslných elektronických pomocníků, kteří jsou psíše ke škodě než k užitku. Svoje auto chci řídit sám, sám chci rozhodnout kdy přidám plyn a kdy budu brzdit a co budu mít zařazeno, nechci aby to za mě dělalo auto které navrhl někdo kdo vyrůstal na Playstationu a o řízení ví velký kulový. Pěkně si nechám svého naftového čtyřválcového Golfa dokud budu moci a až mi zakáží v něm jezdit tak budu nejšťastnější člověk na světě, protože ušetřím nemalé peníze a ještě udělám něco pro svoje zdraví a co víc, tento nenažraný stát připravím o DPH a spotřební daň ze všeho co jsem do té chvíle kupoval na auto či do něj. A to mě bude hřát u srdce hodně dlouho.
… ana pohotovost si z vesnice zavoláš taxík.. skvělé…
EU v čele s EK dusí lid vymírající Evropy různými nařízeními, které si lid sám draze zaplatí. Přelidněná Asie mnohonásobně znečišťuje vzduch, moře, řeky, ale omezovat se bude v Evropě! Je tu tak draze, že rodiče neuživí více dětí, proto prý potřebujeme migranty, přicházející ze zemí nejvice znečišťující planetu. To je budoucnost….
Plány EU označil za šílené. “Auto pod 600 tisíc si už nekoupíte.”—————-
No to vím už dávno, že nám vládnou šílenci…. Obyčejné lidi čeká za 20-30let velmi temná budoucnost, kdy si nebudou moci dovolit koupit auto za mega a stará levná auta na trhu nebudou, takže většina voličů Pirátů bude chodit na stará kolena pěkně pěšky po svých, protože ani v MHD nebude dost místa, až se tam budou snažit nacpat ty miliony lidí, co dnes jezdí do práce autem. Na rozšíření spojů nebude mít stát ani obce peníze, ani nebude mít kdo by ty autobusy, tramvaje a vlaky řídil – už nyní chybí tisíce řidičů!!! Pokud tedy nevyděláváte 2 a více násobek průměrné mzdy a přitom volíte probruselské politické a ekologické strany, jste lidičky blázni… Vše totiž směřuje ne do budoucnosti, ale do minulosti, kdy pár elity jezdilo v kočárech, zatímco plebs pěkně po svých… Já ty EUbezmozky nevolím i když ani já ani moje děti nebudeme mít problém si i tak drahé auto koupit, ale kdo chce kam…. alespoň nebudou na silnicích zácpy:):)
Budeme jezdit na motorkách 🙂
Doufam ze se zeleni mozci prasti do hlavy a proberou se !!!
Nevím, co všichni řešíte pár poslanců z Bruselu něco navrhlo a další 100 jim vysvětlí, že je to kravina na druhou stranu naleziště ropy taky není bezedná studna, že! Časem to přijde a upřímně rok 2035 je hodně v nedohlednu a dá se předpokládat, že peníze budou v té době taky úplně jinde:) Spíš by EU měla rázně zakročit proti těm nesmyslům covid opatřením, aby byly vůbec nějaké díly na auta už teď člověk čeká na škodovku pomalu 8 měsíců!
Automobilový průmysl je tahounem celé ekonomiky v Evropě. Jestli ho ty vyžírkové a příživníci v Bruselu zničí, tak bych je tam nechal vyhladovět a neposlal jim ani korunu do pokladny. Není přece možné, aby úředníci od stolu, kteří jsou evidentně mimo realitu vydávali nějaká závazná stanoviska, která vysloveně škodí nám všem.