Bohužel stále více lidí přichází o své celoživotní úspory v důsledku fungování nejrůznějších organizovaných skupin, jež je o majetek připraví velmi jednoduchým způsobem, který netrvá déle než pár minut.
Pozor na zavolání
O peníze přišly už přinejmenším stovky lidí, přičemž rozhodně nelze říct, že jde pouze o jedince s nízkou finanční gramotností, případně důchodce, kteří se ve světě moderních financí už nevyznají. Často jde o lidi ve středním věku, kteří běžně pracují s mobilním bankovnictvím a mají povědomí o tom, co by měli a neměli dělat.
Přesto jsou ale metody takzvaných šibalů tak pokročilé, že jim na to skočí. “Jednou mi takhle volali z mé banky, že prý jsem si včera přišla na pobočku požádat o úvěr, a že potřebují doplnit nějaké detaily do žádosti,” říká pro server Mix24.cz paní Zuzana z Prahy. “O ničem takovém jsem neměla tušení, a tak jsem se hned ozvala, že jsem o nic nežádala.“
Tehdy si ale měla uvědomit, jak jsou na tuto námitku připravení. “Bankéř mi řekl, že mě přepojí na jiné oddělení, kde to se mnou dořeší. Skutečně mě potom zavolal další člověk, který řekl, že mé peníze jsou v bezprostředním ohrožení. Banka prý pro tento případ používá jakýsi jiný účet, kam mám peníze přeposlat, abych se vyhnula jejich ztrátě,” povídá paní Zuzana.
Na lidi to skvěle funguje
Zpětně viděno ale žádná hrozba nebyla. Vše bylo vymyšlené, a když klientka převedla stovky tisíc korun do údajného bezpečí, reálně o ně přišla. “Když jsem další den kontaktovala banku, zda je už vše v pořádku, řekli mi, že o ničem neví a že jsem se stala obětí podvodu,” uvádí žena.
Tento postup je velmi častý, přičemž organizovaným skupinám funguje více než dobře. Podaří se jim totiž lidi vyděsit tím, že jim hrozí ztráta prostředků a že jim chtějí vlastně pomoci. Tím vzniká silná kombinace emocí, v rámci kterých je velmi obtížné nepodlehnout okamžitému tlaku.
Čtěte také: Velká česká banka tvrdě tlačí na důchodce. Musí udělat nevýhodnou věc, je to naprosto otřesné
Člověk by v takové situaci samozřejmě neměl jednat zbrkle. Ideální je hovor ukončit a zavolat svému bankéři, případně na infolinku banky. Jakýkoliv bankéř by měl mít také možnost se nějak verifikovat. Může poslat například potvrzení do mobilní aplikace.
Foto: Shutterstock, zdroje: ČNB, Moneta, ČT24