Pakliže máte peníze uloženy v bance, pravděpodobně vycházíte z toho, že o ně nemůžete přijít. Banky v České republice mají totiž velmi pokročilé bezpečnostní systémy a navíc jsou vklady pojištěny do vysoké výše až 2,5 milionu korun. Co by se tedy asi tak mohlo stát?
Děje se to pravidelně
Inu, světe div se, organizované skupiny se zaměřily na ten vůbec nejslabší článek v celém řetězci. A tím jsou samotní klienti bank. Není třeba složitě probourávat ochranný systém, ale stačí se zaměřit na jednoho klienta po druhém, obalamutit ho a vysát jeho úspory do dna. Přesně tak dnes nejrůznější šibalové postupují.
Bohužel, díky moderním technologiím pro ně není obtížné simulovat kompletní internetové bankovnictví dané banky a dokonce vám mohou volat i z čísel, která se tváří jako ta, která patří dané bance, jako je třeba Česká spořitelna nebo Komerční banka.
“Volalo mi číslo, které se na mobilním telefonu zobrazilo jako Česká spořitelna, kde mám účet. Tak jsem to zvedla a vůbec nepřemýšlela, že by to mohl být někdo jiný. Údajný bankéř mi řekl, že můj účet je zneužitý a musím se do něj přihlásit pod odkazem, který mi pošle, abychom ho mohli obnovit,” tvrdí paní Helena z Ostravy. Ta rozhodně nepatří k obvyklým poškozeným, tedy seniorům. Naopak, používá moderní vymoženosti v bankovnictví, jako je mobilní aplikace nebo placení telefonem.
Nikdo vám nepomůže
“Vyvolali ve mě velké obavy z toho, že mohu přijít o peníze. V tu chvíli jsem jim tedy zcela věřila, navíc vše vypadalo profesionálně včetně stránky, kam jsem zadala přihlašovací údaje,” líčí poškozená klientka. “Pak mě ujistili, že už je vše v pořádku, jenže v dalších dnech mi z účtu zmizely peníze v rámci několika transakcí. Celkem jsem přišla o 70 tisíc korun.“
Na běžném účtu měla přitom statisícové částky a je tedy velkým štěstím, že po několika transakcích zasáhla banka a další transakce zablokovala. Jinak by totiž pravděpodobně přišla o veškeré své úspory, jak se to stalo dalším lidem v rámci tohoto typu podvodu. Poškozených přitom rychle přibývá.
Banky se pochopitelně snaží své klienty bránit, ale když vydají své přihlašovací údaje a ty jsou zneužity, nemohou už pro ně nic moc udělat. Snad jen to, že bezpečnostní systémy jsou dnes citlivější a více blokují podezřelé transakce. Jak však uvedl Petr Vosál z ČSOB, šibalové na to reagují a peníze odsávají po malých částkách, čehož si nemusí nikdo všimnout.
Foto: Shutterstock
A přitom stačí tak málo. Jen sjet kurzorem na daný odkaz,neklikat,a v dolním levém rohu se vám ukáže webová cesta.
Pokud tam bude například bflmpsvz.jsitroba$_navallove.com tak je jasné že to asi spořitelna není.
Používají i například ceska_sporitelnazzz.ua.com
Nereagovat a rovnou volat na klientskou linku banky.
Přeji všem hezký den